1. Πρόγραμμα φωτορύπανσης (ολοκληρώθηκε)


  • Συντονιστής: Γιώργος Αντωνόπουλος, Ph.D.

  • Λίγα λόγια για το πρόγραμμα

    Είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την φωτορύπανση. Οτγανώθηκε απο το Υπουργείο Παιδείας και της Θρησκευμάτων με την υποστήριξη και χρηματοδότηση από το ΕΠΕΑΕΚ ενέργεια ΙΙΙ . Το πρόγραμμα διήρκεσε 2 έτη, από το 1997 ως το 1999.

    Ήταν μια πρόταση του Αρσάκειου-Τοσίτσειου Λυκίου Εκάλης, με το συντονίστρια τη Δρ Μαργαρίτα Metaxa, καθηγήτριας του σχολείου.

    Δύο σχολεία συνεργάστηκαν  στο πρόγραμμα:

    Το Ενιαίο Πολυκλαδικό λύκειο Ιωαννίνων, με συντονιστή το καθηγητή Χρήστος Μπίστη, MSc και του Manchester Grammar School, Manchester, UK,  με συντονιστή το καθηγητή Alan C Pickwick, MSc.

    Οι στόχοι του προγράμματος ήταν:

    Να εξοικειώσουν τους μαθητές με:

    Μέσω αυτού του προγράμματος οι συμμετέχοντες μαθητές ασχολήθηκαν με το πρόβλημα και ειδικότερα προώθησαν  τη συνεργασία μεταξύ των ομάδων, πηραν πρωτοβουλίες προκειμένου ωριμάσουν ως μελλοντικοί πολίτες και για να συμβάλλουν στον πολιτισμό μας.

    Για το σκοπό αυτόσυνεργαστηκαμε  με παρατηρητήρια,  πανεπιστήμια,  τεχνολογικά ιδρύματα,  επιχειρήσεις φωτισμού, άλλες ομάδες σπουδαστών, τις τοπικές αρχές και τους κοινωνικούς φορείς.

    Η Δρ Μαργαρίτα Metaxa mmetaxa@compulink.gr

     

    2. "ΎΔΩΡ: μια σύνδεση μεταξύ Ζακύνθου ( Ελλάδα ), Abano Terme ( Ιταλία ) και Veira de Leira ( Πορτογαλία ) (ολοκληρώθηκε)

    Comenius: (1st Gymnasium of Zante, Scuola Media Statale "Vittorino da Feltre", Escola Secundaria "Jose Loureiro Bostas")


  • Συντονιστής: Δημήτρης Stravopodis

  • Καθηγητές: Αντωνακούδη Βασιλική, Χαρτά Διονυσία, Ζωγράφου Μαρία

  • Λιγα λόγια για το πρόγραμμα:

    Το πρόγραμμα είχε διάφορες ενότητες.
    α. Τύποι υδάτων. Διαφορές μεταξύ του ύδατος θάλασσας, του θεραπευτικού ύδατος και του πόσιμου ύδατος.
    β. Ο ρόλος των υδάτων μέσω της ιστορίας και της επιρροής του στη ζωή ανθρώπων κάθε εποχής.
    Εμπόριο-αλιεία-τουρισμός.
    γ. Επιρροή του ύδατος στη γλώσσα και τον πολιτισμό.
    Δ. Επιρροή του ύδατος στο περιβάλλον.
    ε. Επιρροή του περιβάλλοντος στο ύδωρ.

    Το πρόγραμμα στόχευε οι μαθητές τριών σχολείων να ανακαλύψουν την σημασία του ύδατος,  να συναντηθούν οι διαφορετικοί πολιτισμοί  και να δημιουργηθούν  δεσμοί  μεταξύ των πολιτών της ΕΕ του αύριο. Εξ άλλου οι μαθητές ανήκουν σε χώρες που βρέχονται από το ύδωρ της μεσογείου.

    Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος στις 19-23 του Ιανουαρίου, επισκεφτήκαμε το κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Κλειτορίας. Οι μαθητές και οι καθηγητές απασχολήθηκαν μαζί για 4 ημέρες με το θέμα "το φυσικό ύδωρ". Ήταν μια πραγματικά μοναδική εμπειρία.

    3. Το ηλιακό σχολείο- οικολογική προσέγγιση της ενέργειας

     Αφορά το εθνικό πιλοτικό πρόγραμμα του ελληνικού ηλιακού σχολικού δικτύου. Μια ομάδα μαθητών "θα προετοιμάσει" το σχολείο για να αποδεχθεί τα συστήματα PV. Αυτή η ομάδα θα είναι πραγματικά ο πυρήνας της προπαγάνδας στο σχολείο και την τοπική κοινωνία, για την ανάγκη και τη χρησιμότητα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Κατά τη διάρκεια σειράς μαθημάτων οι μαθητές θα μάθουν πολλά για τα περιβαλλοντικά οφέλη τέτοιων πηγών ενέργειας. Μόλις οι συσσωρευτές PV εγκατασταθούν, οι μαθητές θα ελέγξουν και θα συλλέξουν τα στοιχεία. Επίσης θα επικοινωνήσουν με άλλα σχολεία του δικτύου και θα ανταλλάξουν αποτελέσματα. 

    iliako.jpg (32749 οκτάδεσ)

     (Τελικά το πρόγραμμα εγκαταλείφθηκε από το Υπουργείο. Οι φωτοβολταϊκοί συσσωρευτές ουδέποτε εγκαταστάθηκαν)

    4. Υιοθετώ και προστατεύω

    (υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς)

    Υιοθεσία των νησιών Πελούζο και Μαραθονήσι, τα οποία βρίσκονται στον κόλπο του Λαγανά. Σε αυτά μαζεύονται οι θαλάσσιες χελώνες κάθε καλοκαίρι προκειμένου να γεννήσουν τα αυγά τους. Αυτή η περιοχή συμπεριλαμβάνεται στο ευρωπαϊκό δίκτυο των περιοχών "NATURA 200". Αυτό το πρόγραμμα αναπτύχθηκε από την εταιρεία προστασίας Caretta- Caretta. Οι μαθητές μας εργάστηκαν μαζί για να συλλέξουν τα στοιχεία για τις συνθήκες ωοτοκίας των χελωνών.

     

    5. Αυτό που ενώνει και τι διαφοροποιεί τις τρεις μεγάλες θρησκείες της Ευρώπης (ορθόδοξοι-ευαγγελιστές-καθολικοί)

     Οι βασικοί του στόχοι  ήταν: έρευνα για την πίστη της νεολαίας, τη σύγκριση των θρησκευτικών εορτών κατά τη διάρκεια του έτους και της επιρροής της θρησκείας στο  εκπαιδευτικό πρόγραμμα σπουδών κάθε συμμετέχουσας χώρας. Τα σχολεία συνεργασίας είναι:

    Finand :

    Hyvinkään yhteisskoulun lukio

    Raija Partanen, Pertti MäKinen

    Uudenmaankatu 17        

    05800 HYVINKÄÄ

    Ελλάδα:

    1ο Γυμνάσιο Ζακύνθου

    Θεριανού 8

    29100 Ζάκυνθος

    sv8rx@otenet.gr

    Βουλγαρία:

    Gymnasium Rachov Slaveikov Petko

    Vazrojdentsi Cmpl.

    6600 Kardjali

    slaveikov@mbox.digsys.bg

    Γερμανία:

    Staatliche Realschule Burglengenfeld

    Josef Hartung, Adolf Weiss

    Kreuzbergweg 4a

    93133 Burglengenfeld

    Realschule.Burglengenfeld@t-online.de

     

     

     6. Συνεργασία Σχολείων στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

       Στα πλαίσια του Δικτύου «Ιόνιο, η θάλασσα που μας ενώνει», μαθητές της Γ2 τάξης του σχολείου μας συνεργάστηκαν με μαθητές περιβαλλοντικής ομάδας Β΄ και Γ΄ τάξης του 2ου Γυμνασίου Πάτρας προκειμένου να γίνει πιο ουσιαστική και δημιουργική η επικοινωνία των σχολείων που ανήκουν στο δίκτυο. 

      Έτσι από κοινού όλοι οι μαθητές  χωρισμένοι σε ομάδες με το παιχνίδι του «κρυμμένου θησαυρού» γνώρισαν τη Ζάκυνθο, την ιστορία της, την κοινωνία, τον πολιτισμό, τα ήθη και τα έθιμά της καθώς και τη γλώσσα της.

       Καθηγητές συντονιστές: Χαρτά Διονυσία, Φραγκάκης Σταύρος, Ελευθεριώτου Μαίρη.

      

    7. Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο Περιβαλλοντικό κέντρο της Καστοριάς.

      Στις 27-3-2003 μαθητές του σχολείου μας από τη Β΄ και Γ΄ τάξη που εκπονούν προγράμματα περιβαλλοντικής, επισκέφτηκαν το Κ.Π.Ε. Καστοριάς και παρακολούθησαν πρόγραμμα με θέμα « Οι δρόμοι του νερού – Η λίμνη της Καστοριάς».

      Το πρόγραμμα περιείχε θεωρία, επισκέψεις σε πεδίο μελέτης και έρευνας, εργαστήρια Χημείας και έκφραση των μαθητών.

      Συντονιστές: Διονυσία Χαρτά, Στεφανία  Παπαδάτου, Κρυσταλλία Σούλη  Στέλλα Κολπονδίνου.

    8. Αγωγή υγείας

    Στις και 6-7 Απριλίου 2003, ομάδα παιδιών της Γ3 Γυμνασίου, επισκέφτηκε το
    Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, όπου παρακολούθησε διάλεξη από καθηγήτρια του
    Πανεπιστημίου με θέμα "Ψυχική Υγεία- Διαπροσωπικές σχέσεις", στα πλαίσια του
    προγράμματος Αγωγής Υγείας που υλοποίησαν 5 σχολεία του Νομού μας.
    Συντονίστρια: Σολωμού Μαρία

     Για τη υλοποίηση του προγράμματος βοήθησε η υπεύθυνη αγωγής υγείας του νομού κ. Σταμίρη Δήμητρα

    9. Σχολική εφημεριδούλα

    Στα πλαίσια των προγραμμάτων πολιτιστικών θεμάτων, οι μαθητές του σχολείου υπό την εποπτεία του κ. Καλαμάκη Διονύσιου, καθηγητή γαλλικών, ανέλαβαν την έκδοση σχολικής εφημερίδας. Το ονομά της «ΠΡΩΤΟ-ΤΥΠΟΣ»! Το πρώτο τεύχος έχει  κιόλας κυκλοφορήσει, ενώ ήδη ετοιμάζεται και το δεύτερο τεύχος. Ο κ. Καλαμάκης σχολιάζοντας την προσπάθεια των μαθητών ανέφερε:

    «Με αυτή την σχολική εφημεριδούλα προσπαθούμε να κάνουμε ένα μάθημα έκφρασης λόγου που τόσο στερούμαστε, δίνοντας της ένα ελεύθερο «βήμα». Ελεύθερο βήμα λοιπόν, για ελεύθερη έκφραση από μαθητές-αρθρογράφους για μαθητές-αναγνώστες. Αν πετύχει αυτή η προσπάθεια θα είναι γιατί πάνω απ’ όλα τα παιδιά αισθάνονται αυτήν την εφημεριδούλα, ολοκληρωτικά δικιά τους…»

     

     

     

     

    10. Ζακυνθινό λαϊκό θέατρο

    Οι μαθητές της Γ΄ τάξης ανέλαβαν ένα πρόγραμμα πολιτιστικού θέματος με θέμα τις "Ομιλίες". Κατά τη διάρκεια του προγράμματος οι μαθητές βρήκαν στοιχεία για τις Ομιλίες, για την ιστορική τους διαδρομή και τις ρίζες τους. Τις πληροφορίες αυτές τις περιέλαβαν σε έντυπο που εκδόθηκε στο σχολείο. Επίσης παρουσίασαν την Ομιλία της κ. Μιμίκας Σταμίρη  "Το σκασιαρχείο" στις  Αποκριάτικες εκδηλώσεις και στο χώρο του σχολείου στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Το πρόγραμμα εντάσσεται στα προγράμματα πολιτιστικών θεμάτων που λειτούργησε σα θεσμός για πρώτη φορά το σχολικό έτος 2003-2004 με υπεύθυνη νομού την κ. Ελένη Γούναρη.

    Υπεύθυνη   προγράμματος : Ξανθάκη Αγγελική

     

     

    11. Ο παράκτιος τουρισμός και οι συνέπειες του στο περιβάλλον

     Στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, μαθητές των Β΄ και Γ΄ τάξεων  του 1ου Γυμνασίου, ασχολήθηκαν με το θέμα: «Ο παράκτιος τουρισμός και οι συνέπειες του στο περιβάλλον», το οποίο και αποτέλεσε αντικείμενο σχετικής εργασίας.

      Πρόκειται για ένα πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο υλοποιείται με τη συγχρηματοδοτήση   της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπό τη διαχείριση του Πανεπιστημίου Αιγαίου (ΕΠΕΑΕΚ2).

     Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις δικές τους θέσεις για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού μας, να δώσουν πολλά στοιχεία για τον αριθμό των τουριστών που επισκέπτονται κάθε χρόνο τη Ζάκυνθο, από το παρελθόν έως και σήμερα, να αναλύσουν τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία της τουριστικής ανάπτυξης του νησιού μας, αλλά παράλληλα παρουσίασαν και τα δικά τους συμπεράσματα, για το πώς μπορεί καλύτερα να αναπτυχθεί το νησί μας.