ΔΙΑΤΡΟΦΗ   -   "Τι Τρώνε οι Μαθητές στο Σχολείο;"

 

1. ΘΡΕΠΤΙΚΕΣ ΟΥΣΙΕΣ

Ø    Υδατάνθρακες

Ø    Πρωτεΐνες

Ø    Λίπη

Ø    Βιταμίνες

Ø    Μέταλλα - Ιχνοστοιχεία - Νερό

2. Η ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

3. ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Ø     Πως πρέπει να... τρώμε

Ø     Μεσογειακή Δίαιτα

Ø     Πρακτικές Συμβουλές

 

4.     "Τι Τρώνε οι Μαθητές στο        Σχολείο;"

Ø       Η Έρευνά μας

Ø       Αποτελέσματα

Ø       Συνέντευξη με Διαιτολόγο

Ø       Τα Συμπεράσματά μας

 

Αρχική Σελίδα

 

 

ΘΡΕΠΤΙΚΕΣ ΟΥΣΙΕΣ

Η σωστή διατροφή βασίζεται στα εξής: 
α) λήψη της ποσότητας των θερμίδων που έχουμε ανάγκη, ούτε περισσότερες, ούτε λιγότερες,
β) λήψη όλων των θρεπτικών συστατικών που είναι απαραίτητα για τη διατήρησή μας στη ζωή, για την ανάπτυξή μας και την απόδοση στην εργασία μας, σε σωστές αναλογίες.
γ) απόρριψη όλων των τροφών αμφιβόλου θρεπτικής αξίας, πλούσιων σε θερμίδες και συντηρητικά που μπορούν να προσβάλλουν την υγεία μας.
Τα θρεπτικά στοιχεία που πρέπει να απαρτίζουν το διαιτολόγιό μας είναι τα παρακάτω:

Ø     Υδατάνθρακες

Ø     Πρωτεΐνες

Ø     Λίπη

Ø     Βιταμίνες

Ø     Μέταλλα - Ιχνοστοιχεία - Νερό

Πάνω

 

Υδατάνθρακες

Ονομάζονται και φυτικές ίνες ή σάκχαρα και αποτελούν τη γρήγορη ενέργεια που παίρνει και καταναλώνει ο οργανισμός.
Γνωστοί υδατάνθρακες είναι η
γλυκόζη, φρουκτόζη, ζάχαρη, άμυλο και η κυτταρίνη που αποδίδουν 4 Kcal ανά γραμμάριο.

Αυτοί πρέπει να καλύπτουν το
50 με 55% των ημερήσιων θερμίδων.
 Πάνω

Πρωτεΐνες

Αποτελούν βασικό δομικό στοιχείο όλων των κυττάρων, αντισωμάτων, ενζύμων και των περισσότερων ορμονών του οργανισμού. Βέβαια και κάθε ιστός του σώματος συντίθεται, κατά ένα μέρος, από πρωτεΐνες. Δομικές μονάδες των πρωτεϊνών είναι τα αμινοξέα εκ των οποίων τα εννέα ( ιστιδίνη, ισολευκίνη, λευκίνη, λυσίνη, μεθειονίνη, φαινυλαλανίνη, θρεονίνη, τρυπτοφάνη, βαλίνη) δεν μπορούν να συντεθούν στον οργανισμό και άρα πρέπει να λαμβάνονται μέσω των τροφών. Τα αμινοξέα που συντίθενται στον οργανισμό από τη μεθειονίνη και τη φαινυλαλανίνη είναι η κυστίνη και η τυροσίνη αντίστοιχα.

Οι πρωτεΐνες πρέπει να αποτελούν το 15 - 20% των ημερήσιων θερμίδων ενώ αποδίδουν 4 Kcal ανά γραμμάριο. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών πρέπει να είναι ζωικές, δηλαδή προερχόμενες από αυγά, κρέας, κοτόπουλο, ψάρι που υπερέχουν σε βιολογική αξία έναντι όσων προέρχονται από φυτικά προϊόντα.  Πάνω

Λίπη

Είναι και αυτό απαραίτητο διατροφικό στοιχείο παρ' ότι κατηγορείται συχνά για πολλά προβλήματα του οργανισμού. Διακρίνεται σε τρεις κατηγορίες : τα κορεσμένα, τα ακόρεστα και τα πολυακόρεστα λίπη. Τα πρώτα έχουν βρεθεί στο στόχαστρο των επικρίσεων και όχι άδικα. Είναι παράγοντες που προκαλούν τις περισσότερες παθήσεις. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν : το λίπος κρέατος, το βούτυρο και άλλα υδρογονωμένα λίπη. Τα ακόρεστα και πολυακόρεστα, από την άλλη πλευρά επικεντρώνουν τελευταία τον επιστημονικό θαυμασμό, αφού έχουν συνδεθεί με την πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων. Ακόρεστο λίπος είναι το ελαιόλαδο το οποίο θεωρείται από πολλούς η σπουδαιότερη τροφή, δεδομένου ότι προλαμβάνει πολλές παθήσεις. Έχει συνδεθεί άλλωστε με τη μακροζωία των Ελλήνων και ιδιαίτερα των Κρητικών, που το καταναλώνουν παραδοσιακά. Πολυακόρεστα λιπαρά οξέα είναι τα σπορέλαια : καλαμποκέλαιο, σογιέλαιο, ηλιέλαιο κλπ. Δυστυχώς, όμως το λάδι συνδέεται (δίκαια) με το πάχος αφού είναι το διατροφικό στοιχείο που αποδίδει τις περισσότερες θερμίδες.

Συγκεκριμένα αποδίδει 9 Kcal στο γραμμάριο, σε όλες του τις μορφές (σπορέλαιο ή ελαιόλαδο κλπ). Τα λίπη πρέπει να περιορίζονται στη διατροφή μας σε ποσοστό
25% των ημερήσιων θερμίδων.  Πάνω

Βιταμίνες

Οργανικές ενώσεις που λειτουργούν ως καταλύτες ή συνένζυμα στις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού μας. Επιπλέον είναι απαραίτητες, σε μικρές ποσότητες για τη διατήρηση της ζωής. Οι βιταμίνες δεν συνθέτονται στον οργανισμό, γι' αυτό πρέπει να λαμβάνονται καθημερινά μέσα από τις τροφές. Διακρίνονται σε υδατοδιαλυτές (Βιταμίνες συμπλέγματος Β και C) και λιποδιαλυτές (A, D, E, K). Η διαφορά τους είναι ότι οι τελευταίες αποθηκεύονται στον οργανισμό, και κυρίως στο λιπώδη ιστό, ενώ οι πρώτες αποβάλλονται με τους φυσικούς αποβλητικούς μηχανισμούς και γι' αυτό πρέπει να λαμβάνονται καθημερινά.  Πάνω

Μέταλλα - Ιχνοστοιχεία - Νερό

Ανόργανα στοιχεία που εμφανίζουν την ίδια δραστηριότητα με τις βιταμίνες, στις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού. Είναι τα πλέον απαραίτητα για το μεταβολισμό και την απορρόφηση των βιταμινών, ενώ η έλλειψή τους προκαλεί σημαντικές βλάβες. Όταν λαμβάνονται, όμως, σε μεγάλες ποσότητες προσδίδουν τοξικότητα που είναι επιβλαβή.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία είναι πολύ απαραίτητα. Τονίζουμε, όμως, και τη σπουδαιότητα του νερού για τη διατροφή μας το οποίο θα πρέπει να πίνουμε καθημερινά (τουλάχιστον 8 ποτήρια ημερησίως).
Πάνω

 

Η ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

 Ύστερα από την ανάλυση των παραπάνω στοιχείων προκύπτει το ερώτημα πως μπορούμε να παίρνουμε όλα αυτά τα στοιχεία. Την απάντηση δίνουν οι ομάδες τροφίμων και τα ισοδύναμά τους. χωρίζουμε τις τροφές με βάση τα κοινά χαρακτηριστικά τους σε έξι βασικές ομάδες :

1.      ομάδα λίπους (λάδι, βούτυρο, μαγιονέζα, ξηροί καρποί)

2.      ομάδα γάλακτος (γαλακτοκομικά προϊόντα)

3.      ομάδα κρέατος (κρεατικά, κοτόπουλο, ψάρι, κίτρινα τυριά, αλλαντικά)

4.      ομάδα φρούτων (όλα τα φρούτα)

5.      ομάδα λαχανικών (χορταρικά, λαχανικά)

6.      ομάδα δημητριακών (ψωμί, ρύζι, μακαρόνια, πατάτες)

Έτσι καθημερινά πρέπει να λαμβάνουμε τροφή από όλες τις ομάδες σε αναλογίες που φαίνονται στην Πυραμίδα που ακολουθεί.

 

Η Πυραμίδα της Διατροφής

 

 

 

Πάνω

 

ΤΡΟΠΟΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Ø       Πως πρέπει να... τρώμε

Ø       Μεσογειακή Δίαιτα

Ø       Πρακτικές Συμβουλές

 

Πως πρέπει να... τρώμε

Η τροφή του ανθρώπου για να θεωρηθεί ως κανονική και πλήρης, πρέπει να πληροί τις εξής προϋποθέσεις :

·       Να παρέχει την απαιτούμενη ποσότητα θερμίδων.

·       Να παρέχει τις αναγκαίες ποσότητες λευκώματος (πρωτεΐνες), λίπους, υδατανθράκων, ύδατος, ιχνοστοιχείων και βιταμινών.

·       Να έχει ευχάριστη γεύση και να διεγείρει τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος.

·       Να έχει την απαιτούμενη ικανότητα κορεσμού. Η ποσότητα που καταναλώνεται μέσα σε 24 ώρες, είναι ειδική για κάθε άτομο και εξαρτάται από τους εξής παράγοντες που το χαρακτηρίζουν :
Ανάστημα - βάρος - δραστηριότητα - ηλικία - κλίμα - φύλο
Πάνω

 

 

 

Μεσογειακή Δίαιτα

Η Ελληνική παραδοσιακή διατροφή της δεκαετίας του ΄60, η αποκαλούμενη σήμερα Μεσογειακή δίαιτα, θεωρείται το σωστότερο μοντέλο διατροφής για την πρόληψη των καρδιοπαθειών, του καρκίνου και άλλων παθήσεων.

Ακολουθήστε την επιλέγοντας:

·       Περισσότερες φορές την εβδομάδα το ψάρι αντί του κρέατος.

·       Το ελαιόλαδο για τη μαγειρική και τις σαλάτες σας.

·       Περισσότερες φορές την εβδομάδα όσπρια και λαδερά φαγητά (μπάμιες, μελιτζάνες, κ.ά.).

·       Το πιτυρούχο ψωμί αντί του άσπρου.

·       Περισσότερες σαλάτες και φρούτα.

Η καθημερινή σας επιλογή

·       Πρέπει να γίνεται από όλες τις ομάδες των τροφίμων.

·       Κάθε μια από τις ομάδες θα σας δώσει πολλά από τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

·       Η επιλογή τροφίμων από όλες τις ομάδες στην ανάλογη ποσότητα σερβιρισμάτων, θα βοηθήσουν στο να επιτύχετε μια ισοζυγισμένη δίαιτα.  Πάνω

 

 

 

Πρακτικές συμβουλές

·       Αντικαθιστώντας το άσπρο ψωμί με ψωμί ολικής αλέσεως ή σικάλεως.

·       Συμπεριλαμβάνοντας στη δίαιτά σας ποικιλία τροφών που περιέχουν φυτικές ίνες (φρούτα - λαχανικά).

·       Τρώγοντας περισσότερα όσπρια.

·       Τρώγοντας καθημερινά στο πρωινό σας δημητριακά. ΄Ετσι, θα εξασφαλίσετε τα 20-30 γραμμάρια φυτικών ινών που πρέπει να περιέχει καθημερινά η δίαιτά σας.

Να θυμάστε

·       Να μην παραλείπετε τα κύρια γεύματα. Το πρωινό είναι ένα από τα σημαντικότερα γεύματα της ημέρας.

·       Να μην καταναλώνετε μεταξύ των γευμάτων πρόχειρες τροφές. Οι πρόχειρες τροφές περιέχουν αρκετό λίπος, αρκετό αλάτι και κενές θερμίδες. Γι' αυτό, πρέπει να χρησιμοποιούνται με μέτρο.

·       Να χρησιμοποιείτε λιγότερα λίπη, ζάχαρη.

·       Να τρώτε περισσότερες τροφές που είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες.

·       Να τρώτε άφθονα φρούτα και λαχανικά.

·       Να περιορίσετε τα οινοπνευματώδη ποτά και τα αναψυκτικά.

·       Να τρώτε καθημερινά ποικιλία τροφών.

·       Να διατηρείτε το κανονικό σας βάρος.  Πάνω

 

Πληροφορίες από: www.iatronet.gr

 

"Τι Τρώνε οι Μαθητές στο Σχολείο;"

Ø       Η Έρευνά μας
Για να μελετήσουμε τι τρώνε οι μαθητές στο σχολείο, φτιάξαμε το παρακάτω ερωτηματολόγιο το οποίο και μοιράσαμε σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες.

Ερωτηματολόγιο Έρευνας

"Τι τρώνε οι μαθητές στο σχολείο;"

Τάξη:

 

Τμήμα:

 

Φύλο:

 

Ημερομηνία έρευνας:

 

 

 

 

 

Προϊόν

Βάλε Χ
σ΄αυτά που έφαγες σήμερα

Νερό

 

Γάλα

 

Αναψυκτικό

 

Χυμός

 

Κουλούρι

 

τυρόπιττα…

 

σάντουϊτσ

 

ντόνατ

 

σοκολάτες

 

κρουασάν

 

καραμέλες

 

τσίχλες

 

άλλο; γράψε τι…

 

Πάνω

Ø       Αποτελέσματα





Πάνω

Ø       Συνέντευξη με Διαιτολόγο
ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Ø       Τα Συμπεράσματά μας
ΥΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

Πάνω - Αρχική Σελίδα