Ιωάννης Α. Βλάχος 
Φυσικός, Ραδιοηλεκτρολόγος 
Δρ. Διδακτικής Φυσικών Επιστημών,
Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ4,  Δ.Ε.  Α. Αθήνας

Καλώς ήλθατε στη σελίδα μου

Η σελίδα αυτή ήταν ένα βήμα επικοινωνίας  μαζί σας. Σε  αυτήν επιχείρησα να σας γνωστοποιήσω τα νεότερα για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, τα Αναλυτικά Προγράμματα, τα σχολικά βιβλία, την εργαστηριακή εκπαίδευση, τη διδασκαλία με χρήση υπολογιστών, κ.α. Οι απόψεις σας, τα σχόλιά σας και οι ερωτήσεις σας είναι ευπρόσδεκτες στη στήλη Επικοινωνία.
Μια υπενθύμιση: παρακαλώ σεβαστείτε τα πνευματικά δικαιώματα και μην υποκλέπτετε το περιεχόμενο για εμπορική εκμετάλλευση  Για εκπαιδευτική χρήση ή άλλη χρήση μπορείτε να παραπέμπετε στην διεύθυνση της ιστοσελίδας.

Eπισκέψεις από την 17-9- 2001 Τελευταία ενημέρωση: Σάββατο, 20 Φεβρουαρίου 2016  

 Μια φορά ακόμα...

Από τις εκδόσεις "Γρηγόρη" κυκλοφόρησε το βιβλίο  μου "Δεν είναι αριθμοί, είναι πρόσωπα, 20 αφηγήματα για την αθέατη πλευρά της εκπαίδευσης μέσα από τις αναμνήσεις σχολικού συμβούλου". 

Αντί προλόγου

   Ιούλιος 2013. Υπέβαλα παραίτηση και έφυγα. Τα νέα οράματα και οι προωθούμενες αλλαγές στην εκπαίδευση με έκαναν να αισθάνομαι «ζωντανό απολίθωμα», που λένε στη Βιολογία. Δημιούργημα μιας άλλης εποχής με διαφορετικά κοινωνικά-εκπαιδευτικά οράματα. Τυπικά αλλά και ουσιαστικά μπλεγμένος με τις απόπειρες πραγμάτωσης κάποιων από εκείνα τα οράματα.  Για τους νέους ιθύνοντες και τους νεόκοπους  καθοδηγητές των εξελίξεων, ήμουν από την πλευρά των προβλημάτων και όχι των λύσεων που προσπαθούσαν να επιβάλουν. 

Έφυγα. Αλλά η «πόλη με ακολουθεί».  Περιστατικά που ακόμα θυμάμαι ή που επανήλθαν στη μνήμη μου όταν άρχισα να καταστρέφω το προσωπικό μου αρχείο. Υπηρεσιακή αλληλογραφία, αρχείο οδηγιών, δημοσιεύσεις, πρωτοβουλίες, βιβλία, φωτογραφίες….  Η πρώτη διαλογή ήταν εύκολη και πολύ υλικό οδηγήθηκε στην ανακύκλωση. Το υλικό που με δυσκόλεψε ήταν τα ημερολόγια με το μεγάλο σχήμα, που αφιερώνουν μια σελίδα για κάθε μέρα του έτους. Σε αυτά σημείωνα τον προγραμματισμό των δραστηριοτήτων μου, συνοπτικά σχόλια για τα διατρέξαντα, για την επιτυχία ή αποτυχία των πρωτοβουλιών μου. Ξεφυλλίζοντάς τα θυμήθηκα περιστατικά, συναδέλφους που συνεργάστηκα, πρόσωπα που μου φέρθηκαν με απρέπεια ή με ευγένεια. Θυμήθηκα χιονοπτώσεις που με κράτησαν αποκλεισμένο, καύσωνες και βροχές, θερινή εργασία σε γραφεία χωρίς κλιματισμό. Κατέστρεφα τα ημερολόγια αλλά οι πικρές μνήμες έμεναν άτρωτες και συνέχιζαν να με βασανίζουν. Οι εξελίξεις στην εκπαίδευση όπως παρουσιάζονταν στις εφημερίδες, στις τηλεοράσεις, στα μπλόγκς, κλπ., τις επανέφεραν στη μνήμη μου. Χωρίς να το καλοσκεφτώ άρχισα να γράφω, για την ακρίβεια να πληκτρολογώ, τα περιστατικά που επανέρχονταν στη μνήμη μου. Περισσότερο ως μια απόπειρα να καταθέσω τη δική μου εικόνα για την εκπαίδευση  όπως την είδα και την έζησα από τις θέσεις που την υπηρέτησα και λιγότερο σαν καταγγελία των υπευθύνων.

Για να μην εκτεθεί κανείς ή για να μη νοιώσει αμήχανα, στις αφηγήσεις που ακολουθούν έκανα τις αναγκαίες αλλαγές στα ονόματα, τον τόπο, το χρόνο, την ειδικότητα των συναδέλφων.  Αν σας θυμίσουν κάτι  ίσως οφείλεται στο ότι τα προβλήματα που με απασχόλησαν είναι κοινότυπα, τα σχολεία μοιάζουν, οι εκπαιδευτικοί έχουν κοινά επαγγελματικά  χαρακτηριστικά  και νοοτροπία.   Έκανα αλλαγές αλλά κράτησα του πυρήνα του προβλήματος και τους διαλόγους, που ίσως φανούν κουραστικοί. Το λόγο και τον αντίλογο, το δικό μου ή των συναδέλφων. Το διάλογο, το μόνο «όπλο» που είχα στη διάθεσή μου. Μέσα απ’ αυτόν, οι εκπαιδευτικοί, εκφράζουν τις απόψεις, την πίκρα, τη διαμαρτυρία, την ελπίδα τους. Οι αναμνήσεις μου θα ήταν βαρετός μονόλογος χωρίς τη φωνή τους. Που, συχνά, ευτυχώς, είχε ένα καλό λόγο για μένα. Τους ευχαριστώ. 

                                                                                                                                                                         Τερψιθέα Κυπαρισσίας, Χειμώνας 2014   

τα 20 αφηγήματα

 

Αποχαιρετιστήριο -ευχαριστίες   

Αθήνα, 28 Αυγούστου 2013

Αγαπητοί συνάδελφοι. Πρώτα από όλα σας εύχομαι "Καλή Σχολική Χρονιά" παρά τις διαφαινομενόμενες δυσκολίες.  Θέλω επίσης να σας γνωστοποιήσω ότι από τις αρχές Αυγούστου βρίσκομαι εκτός υπηρεσίας καθόσο υπέβαλα παραίτηση.  Περισσότερο από όλα θέλω να σας ευχαριστήσω για την αποτελεσματική συνεργασία και τις ευχάριστες στιγμές που αυτή μας πρόσφερε.  Εύχομαι η ποιοτική αυτή συνεργασία να συνεχιστεί με το νέο /α σας Σύμβουλο. 

Οι νέοι Συνάδελφοι κατάλληλα επιμορφωμένοι, με αξίες και δυνάμεις ανάλογες με αυτές που απαιτούν οι εξελίξεις θα σας στηρίξουν στο έργο σας. Σε προσωπικό επίπεδο θα είμαι πάντοτε στη διάθεσή σας για συζήτηση, καφέ, ταβέρνα, και όλα αυτά που συμπληρώνουν τη ζωή μας..

Σας εύχομαι κάθε τι καλό προσωπικό και υπηρεσιακό.

Ι. Α. Βλάχος.

Για τους συναδέλφους που αποχωρούν  από την ενεργό υπηρεσία, εύχομαι καλή αρχή στη νέα περίοδο της ζωής τους. 

Αναρτήσεις προηγούμενων χρόνων

Με αφορμή την προκήρυξη του ΙΕΠ για βράβευση εργασιών στο πλαίσιο του Προγράμματος "The Pathway to Inquiry-Based Science Teaching"  θυμήθηκα  διαβάσματα και προβληματισμούς του 1970 και 1980 για τη διδασκαλία των ΦΕ,  για την επιλογή της μεθόδου διδασκαλίας και των προγραμμάτων σπουδών. Οι φιλομαθείς με διαθέσιμο χρόνο μπορεί να αρχίσουν από εδώ

Περιμένοντας τις ανακοινώσεις για το Λύκειο, τα μαθήματα, το νέο σύστημα εισαγωγικών, το νέο Τεχνολογικό Λύκειο,..... Ένα ενδιαφέρον ρεπορτάζ του CNN.  "Τι, αν τα παιδιά μαθαίνουν γρηγορότερα χωρίς δασκάλους;" Με αναφορές στις διαλέξεις του διάσημου Ινδού καθηγητή  Sugata Mitra. Περισσότερα εδώ.

 Σκέψεις, με αφορμή τη συζήτηση για το 4ο θέμα των  εξετάσεων πανελλαδικού επιπέδου στη Φυσική Κατεύθυνσης

  • Είναι καλό να μοιράζεσαι, να συμμετέχεις σε κοινότητες πρακτικής, να συμβάλεις με αμφισβήτηση και κριτική στην παραγωγή νέου  υλικού για τα κοινά ενδιαφέροντα, να υπερασπίζεσαι την κοινότητα και τις αξίες της, να.…..
  • Είναι καλύτερο να υπερασπίζεσαι τη ισότητα των ευκαιριών των εξεταζόμενων και την ισονομία τους απέναντι στις εξετάσεις που καθορίζουν το μέλλον τους.
  • Είναι καλύτερο να αναγνωρίζεις τα όρια και την εμβέλεια της κοινότητας πρακτικής στην οποία ανήκεις, σε σχέση με την εκπαιδευτική κοινότητα πανελλαδικής εμβέλειας που συγκροτούν οι εμπλεκόμενοι με τη προετοιμασία των μαθητών για  τις συγκεκριμένες εξετάσεις.
  • Είναι καλύτερο να έχεις υπόψη σου ότι η σχολική επιτυχία είναι συναρτημένη με την κοινωνικοοικονομική  κατάσταση των μαθητών και ότι μηνύματα όπως «δύσκολα», για «καλά διαβασμένους», ότι «καινοτόμες» ιδέες θεμάτων που κάπου έχουν γνωστοποιηθεί, κλπ., προκαλούν στην Ελλάδα του 2013.  
  • Είναι καλύτερο να αφήσουμε τα παιδιά να ηρεμίσουν γιατί οι εξετάσεις δεν τελείωσαν.
  •  Είναι καλύτερο να αναβάλουμε την αντιπαράθεση για μετά την ολοκλήρωση της βαθμολόγησης. Να αποφορτίσουμε τους βαθμολογητές ώστε να συγκλείνουν προς τις οδηγίες της ΚΕΕ, για να υπερασπίσουμε την ισονομία των εξεταζομένων. (24 Μαΐου 2013)

 Έρχονται εξετάσεις......
Λίγες μέρες πριν την έναρξη των εξετάσεων πανελλαδικού επιπέδου σκέφτομαι τι θα μπορούσε να είναι χρήσιμο στους προς εξέταση μαθητές. Μια ανομοιογενή ομάδα ως προς τις εγγενείς ικανότητες και τις επίκτητες δεξιότητες, τον τρόπο προετοιμασίας και τις προσδοκίες, το ψυχολογικό προφίλ τις επαγγελματικές επιλογές,  κ.ά. Πέρα από τις ευχές για επιτυχία και τις συμβουλές για ψυχραιμία, «άρχισε από αυτά που ξέρεις», «μην αγχώνεσαι για όσα δεν ξέρεις», «δείξε με σαφήνεια που τελειώνει τοι καλό», κλπ, κλπ., σκέφτομαι κάτι πιο χρηστικό.

Προετοιμάσου για να γράψεις αυτά που ξέρεις. Όσα δεν ξέρεις, δεν τα  ξέρεις. Μπορεί να δοκιμάσεις να τα αποστηθίσεις, αλλά υπάρχει αυξημένη πιθανότητα σύγχυσης. Προετοιμάσου να τα γράψεις με τρόπο που ο βαθμολογητής του γραπτού σου δεν θα αρχίσει να ψάχνει που τελειώνει η απάντηση, που συνεχίζει στην άλλη σελίδα, που έγιναν τα σχέδια, που οι πράξεις, κλπ.  Να τα γράψεις με τρόπο που να καθοδηγείς το μάτι, τη σκέψη του και το χέρι του. Να τον διευκολύνεις στη δουλειά του, γιατί αν αρχίσει να ψάχνει και να μη βρίσκει, τότε μπερδεύεται. Και παρόλο που η αναλυτική καταχώρηση της βαθμολογίας τον κάνει πιο προσεκτικό, στις περιπτώσεις όπου η υποερώτηση βαθμολογείται με μεγάλο ποσό μονάδων πχ στην έκθεση, τη βιολογία, τότε κάτι θα ξεφύγει. Και αν είσαι τυχερός και πέσει πολύ έξω θα γίνει τρίτη βαθμολόγηση και θα προκύψει μέσος όρος από τους δύο μεγαλύτερους βαθμούς. Αν δεν γίνει αναβαθμολόγηση θα είσαι μάλλον αδικημένος. Σκέψου ότι κατάφερες να μπερδέψεις δύο βαθμολογητές  ώστε να κρίνουν με σχετική ασάφεια τις απαντήσεις σου.  

Πάρε θέματα προηγούμενων ετών και σχεδίασε το πως θα απαντήσεις ώστε να μεγιστοποιήσεις την καθοδήγηση του βαθμολογητή. Μην τα απαντήσεις ! Σκέψου τον τρόπο που θα απαντήσεις ώστε να μεγιστοποιήσεις την καθοδήγηση του βαθμολογητή. Αυτή τη στρατηγική να καλλιεργήσεις.

Βελτίωσε τη φυσική σου κατάστασης. Γιατί «νους … εν σώματι…». Κουρασμένος, κακονυχτισμένος, με στομάχι χάλια από καφέδες και άγχος, καμία στρατηγική δεν μπορεί να εφαρμοστεί…. Το «πνεύμα πρόθυμον, η σάρξ….............» . Χαλάρωσε, κάνε βόλτες, μίλα με φίλους,  ακολούθησε υγιεινή διατροφή….

Αμάν την πάτησα.  Ξύπνησε ο πατερούλης μέσα μου … Σταματάω. Ανακεφαλαίωση. Το σημαντικότερο είναι να γράψεις αυτά που ξέρεις, καθοδηγώντας το βαθμολογητή να τα εντοπίσει και να τα κρίνει.  

Άντε και καλή επιτυχία….

Ι.Α. Βλάχος  (11 Μαΐου 2013)

Απρίλιος. Τελευταίος μήνας μαθημάτων. Μετά διακοπές και στη συνέχεια εξετάσεις.... Άρχισαν τα ανακοινωθέντα και οι προετοιμασίες.  Ας μην παρασυρθούμε. Να επιμείνουμε στο μαθητοκεντρικό,  παιδευτικό, κοινωνιοκεντρικό, .....  σχολείο  των οραμάτων μας.  Ας στοχαστούμε ότι το "δια βίου κατάλοιπον της εκπαιδεύσεως είναι η παιδεία"  του καθενός μας. Θα είναι και των μαθητών μας. Και ότι με αυτό το "κατάλοιπο" ζούμε.  Συνυπάρχουμε, διαφωνούμε, ερωτευόμαστε, διεκδικούμε, περιμένουμε στην ουρά του λεωφορείου, σεβόμαστε τη διαφορετικότητα, απλώνουμε το χέρι στον ανήμπορο, υπερασπιζόμαστε τον αδύναμο..... Η πρόκληση είναι να το κρατήσουμε ζωντανό στις δύσκολες μέρες που έρχονται....   Στη σκέψη μου όλο και πιο συχνά επανέρχονται στοίχοι από το "Γυρισμό του ξενιτεμένου" του Γ. Σεφέρη   " .... βλέπω γονατιστούς ανθρώπους λες κάνουνε την προσευχή τους...... παράξενο πώς χαμηλώνουν όλα τριγύρω κάθε τόσο, εδώ διαβαίνουν και θερίζουν χιλιάδες άρματα δρεπανηφόρα " . 

Οδηγίες για το σχεδιασμό των διαγωνισμάτων της εξεταστική περίοδο Μαϊου -Ιουνίου για:  το Γυμνάσιο, το Γενικό Λύκειο, το Επαγγελματικό Λύκειο.

Περισσότερα για την αξιολόγηση στο Γυμνάσιο , 10 δείκτες για καλύτερα διαγωνίσματα προαγωγικών απολυτηρίων στο Γυμνάσιο,

Δόθηκε στη δημοσιότητα και στη διαβούλευση το σχέδιο προεδρικού διατάγματος για την αξιολόγηση στην εκπαίδευση.  Στην προσπάθεια για την περιγραφή του "καλού εκπαιδευτικού", που ως πρότυπο θα ρυθμίσει την κατάταξη των υπηρετούντων σε κατηγορίες, καλό είναι να παρακολουθήσετε  μια διάλεξη από σημαντικούς ειδικούς τους: Sir Michael Wilshaw HMCI, Matthew Taylor, Peter Hyman, Ndidi Okezie and Gillian Hargreaves.  Παρακολουθείστε κάνοντας κλικ εδώ

 Η κατ΄οίκον εργασία, το  τμήμα του διδακτικού σχεδιασμού που κακοποιείται περισσότερο από τα υπόλοιπα λόγω έλλειψης χρόνου.  Μπορεί να γίνει καλύτερο; Η βιβλιογραφία προτείνει τρόπους. Σημειώσεις από την επιμορφωτική συνάντηση στο ΕΚΦΕ Ηλιούπολης.  Παραδείγματα διαγραμμάτων οργάνωσης  (23-1-2013)

Τετραπλή έλικα DNA ;;; NAI Διαβάστε περισσότερα εδώ και εδώ

Αύξηση των θυμάτων της γρίπης. Ένα πολύ διαφωτιστικό βίντεο για την είσοδο των ιών στον οργανισμό  ίσως πείσει για τα απλά μέτρα υγιεινής σχετικά με το φτάρνισμα και το πλύσιμο των χεριών

Διακοπές τέλος.  Πάλι στα θρανία, στη συνέχεια της προσπάθειας και της επιμονής.... Σε δύσκολες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες το μήνυμα για την αξία της παιδείας πρέπει να μην είναι απλά υποδηλούμενο αλλά να εκφράζεται με λόγια και έργα στην καθημερινή ζωή στο σχολείο.

Περίοδος τεστ, διαγωνισμάτων, συγκέντρωσης στοιχείων που θα συνεκφραστούν στην αξιολογική κρίση.  Μια κρίση που ως βαθμός  ή ως περιγραφή  (αναλυτική ή συνοπτική)  θα γνωστοποιηθεί  στους ενδιαφερομένους (γονείς,  μαθητές) αλλά και στον εαυτό μας. Ξεπερνώντας την Πυθία ή την Κασσάνδρα ή ακόμα και το σύνδρομο του Πυγμαλίωνα (αυτο-εκπληρούμενη προφητεία) , θα χρησιμοποιηθεί για  να  βελτιώσουμε τη στρατηγική μας και εμείς και οι μαθητές μας.  Γενικά για την αξιολόγηση και το ρόλο της  αλλά και ειδικά για το θεσμικό πλαίσιο  στο Γυμνάσιο ( πλην των σχολείων που είναι ενταγμένα στην εφαρμογή των πιλοτικών προγραμμάτων)  στο  κείμενο αυτό.  Ο πλούτος και η παραγωγικότητα των συναδέλφων στην παραγωγή έργων αξιολόγησης είναι μεγάλος.  Δείτε παραδείγματα σε αυτό το άρθρο.  Η εξέλιξη των πρακτικών σε αυτό το άρθρο. Αν έχετε περισσότερο χρόνο παρακολουθείστε τις ιστοδιαλέξεις στη διεύθυνση της ΔΦΕ ( Νοέμβριος 2012)

Εγκύκλιος κ. Ειδικού Γραμματέα του ΥΠΑΙΘΠΑ για την διαδικασία των διαγωνισμάτων και τεστ στο Γυμνάσιο. και το Λύκειο

Συνάντηση εργασίας για τα ΕΚΦΕ στις 29-10-2012 (Φ.15/15929/23-10-2012/ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ). Τόσοι σύμβουλοι, τόσοι υπεύθυνοι ΕΚΦΕ, ΣΕΦΕ, Εργαστήρια ΕΠΑΕΚ, τόσα χρόνια προσπάθεια (20 χρόνια ΕΚΦΕ) ( 7 χρόνια ΣΕΦΕ), τόσες ώρες επιμόρφωση, προγραμματισμοί, απολογισμοί, συνέδρια ΠΑΝΕΚΦΕ, κλπ και τόσο μικρή ενσωμάτωση της εργαστηριακής άσκησης στην αξιολόγηση των μαθητών;  Περισσότερα στη κατηγορία: Θέματα εργαστηρίου

Έναρξη σχολικού έτους. Με πολλές  δυσκολίες διαγνωσμένες και σημαντικές. Με το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο πολλών οικογενειών σε πτώση και με τις ανάλογες επιδράσεις στη σχολική ζωή, στο μαθησιακό και μορφωτικό αποτέλεσμα.  Με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σε φάση προπαρασκευαστική. (οι σκέψεις μου για το θέμα αξιολόγηση βρίσκονται εδώ)   Ευχές για δύναμη, αντοχή και αισιοδοξία. Ας αναλογιστούμε για την αδράνεια της συνήθειας,  για το "κακό και το χειρότερο" καθώς και για τη συνευθύνη μας στις εξελίξεις. Η δύσκολη χρονιά απαιτεί να γίνουμε καλύτεροι δάσκαλοι. Να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες μαθητών. Ερευνητικά πορίσματα, αποστάγματα πείρας, βιβλιογραφία και τηλέφωνα SOS για επείγοντα περιστατικά ή δύσκολα προβλήματα    (10-9-2012)

Τα προβλήματα οικονομικά-κοινωνικά-εκπαιδευτικά μας έκαναν εσωστρεφείς. Τα προβλήματα και η αγωνία για το αύριο μας κατατρέχουν. Ας δούμε λίγο πιο πέρα. Τα σχολεία άνοιξαν και στη Συρία.  Η βαθμολόγηση στα τεστ GCSE  δεν ήταν δίκαιη για όλους!!!.

Ενδεικτικοί Προγραμματισμοί  για τη διδασκαλία μαθημάτων κλάδου ΠΕ04 (30-09-2012)

Φυσική Α΄ Λυκείου Ημερήσιου Εσπερινού με βάση την Εγκύκλιο 115371/Γ2/28-09-2012 και την 59618/Γ2/25-05-2011 Υ.Α. (ΦΕΚ 1213 Β’)

Φυσική Β΄ Θετικής Τεχνολογικής  Ημερήσιου Λυκείου και Γ΄ Εσπερινού με βάση την Εγκύκλιο 115360/Γ2/28-09-2012

Φυσική Β΄Γενικής Παιδείας Ημερήσιου Γεν. Λυκείου με βάση την Εγκύκλιο 115360/Γ2/28-09-2012

Βιολογία Α και Γ Γυμνασίου με βάση την εγκύκλιο 102717/Γ2/07-09-2012

Χημεία Β και Γ Γυμνασίου με βάση την εγκύκλιο 102717/Γ2/07-09-2012

Φυσική Β Γυμνασίου  με βάση την εγκύκλιο 102717/Γ2/07-09-2012

Φυσική Γ Γυμνασίου με βάση την εγκύκλιο 102717/Γ2/07-09-2012

Γεωλογία Γεωγραφία Α και Β Γυμνασίου με βάση την εγκύκλιο 102717/Γ2/07-09-2012

Ενδεικτικός Προγραμματισμός για τα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα του κλάδου ΠΕ04 στη Γ' Γεν.  Λυκείου  ( και ΕΠΑ.Λ, Β ομάδα)

Συμβολή μου  στην προσπάθεια του καθενός  για κάτι καλύτερο  ένα ημερολόγιο  σχολικού έτους  με   τις αργίες, τις εβδομάδες τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους. Γιατί τα μονόωρα απαιτούν καλό προγραμματισμό προκειμένου να υπάρξει ομαλός ρυθμός στη διδασκαλία. Κατεβάστε και τυπώστε το έγχρωμο.  (27-8-2012)Για ποιο λόγο να προγραμματίσετε τη διδασκαλία σας; Δεν αρκεί η πείρα σας; Ποια τα οφέλη του προγραμματισμού της διδασκαλίας; Μια συζήτηση με ενδιαφέρουσες αντιπαραθέσεις.   Μια πρόταση: Σβήστε τις προτεινόμενες ενδεικτικές ημερομηνίες και γράψτε τις δικές σας. Κάντε ένα καλύτερο προγραμματισμό. Αυτο-δεσμευτείτε ότι θα τον εφαρμόσετε. (27-8-2012)

Προγράμματα Σπουδών  Οδηγίες διδασκαλίας

Προγράμματα Σπουδών Φυσικής και Χημείας Β τάξης ΕΠΑ.Λ  ΦΕΚ 2893 τ. Β /26-10-2012  

Οδηγίες για τη διδασκαλία Φυσικής και Χημείας του Ημερησίου και Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.), για το σχολικό έτος 2012-2013

Για το μάθημα Διαχείριση Φυσικών Πόρων.  Οι οδηγίες διδασκαλίας του 2011 θα ισχύουν εωσότου αλλάξουν με νεότερες. Βρίσκονται εδώ

Καθορισμός και διαχείριση διδακτέας ύλης Θετικών Μαθημάτων των Β΄ και Γ΄ τάξεων Ημερήσιου και Γ΄ Εσπερινού Γενικού Λυκείου, για το σχολικό έτος 2012-13. Εγκύκλιος 115360/Γ2/28-09-2012 (28-09-2012)

Οδηγίες για τη διδασκαλία Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας της Α΄ τάξης ΓΕ.Λ. και της Α΄ και Β΄ Εσπερινού ΓΕ.Λ. για το σχ. έτος 2012-2013. Εγκύκλιος 115371/Γ2/28-09-2012 (28-09-2012)

Κυκλοφόρησε το ΦΕΚ με τα Προγράμματα σπουδών Φυσικής και Χημείας Γενικής Παιδείας της Β Λυκείου. Τα βιβλία που διανεμήθηκαν είναι εναρμονισμένα με τα συγκεκριμένα Προγράμματα Σπουδών.  Αναμένονται οι οδηγίες διδασκαλίας.  Τα προγράμματα σπουδών και τα βιβλία είναι ίδια για τα ΓΕ.Λ και τα ΕΠΑ.Λ.

Ερευνητική εργασία/Ειδική Θεματική Δραστηριότητα:

  Αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα "Ερευνητική Εργασία". Προτάσεις του συναδέλφου Σχολικού Συμβούλου κ. Κωνσταντίνου Καφετζόπουλου.χ Συμβούλου ΠΕ04 (19-11-2012)

Σχηματισμός ομάδων στα projects. Εισήγηση της συναδέλφου κας Μ. Δεδούλη, Σχ. Συμβούλου ΠΕ02 (1-10-2012)

2η Συμπληρωματική εγκύκλιος για τα ΓΕΛ (13-09-2012)

1η Συμπληρωματική εγκύκλιος για τα ΓΕΛ (4-09-2012)

Οδηγίες για τη διδασκαλία της Ερευνητικής Εργασίας (Project) της Α΄ και Β΄ τάξης Γενικού Λυκείου για το σχ. έτος 2012-2013

Οδηγίες για τη διδασκαλία της Ειδικής Θεματικής Δραστηριότητας (Project) στη Β΄ τάξη Ημερησίου και στη Γ΄ τάξη Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου για το σχ. έτος 2012-2013

Για την Ειδική Θεματική Δραστηριότητα (Project) στη  Α΄ τάξη  ΕΠΑΛ υποθέτουμε ότι θα ισχύει η σχετική εγκύκλιος του 2011-12

Οι προτάσεις μου για θέματα Ερευνητικής Εργασίας. Με γνώμονα να μην αντιγράψουμε τα παραδείγματα του επίσημου βιβλίου ή αυτά που κυκλοφορούν, και με στόχο το ψάξιμο /την αναζήτηση (η έρευνα θα έλθει στη συνέχεια και απαιτεί ομάδες υψηλού επιπέδου) που δε θα χρειάζεται τη λογοκλοπή.

Διδακτέα ύλη-οδηγίες διαχείρισης

7 Σεπτεμβρίου.  Κυκλοφόρησε  η εγκύκλιος για τη διδασκαλία στα Γυμνάσια. Συγκεντρωμένα τα αποσπάσματα για τα μαθήματα του κλάδου βρίσκονται εδώ. Δεν υπάρχει ουσιαστική αλλαγή με το σχ. έτος 2011-12. 

Διδακτέα-εξεταστέα ύλη πανελλαδικών εξετάσεων Δ΄Τάξης  Εσπερινού ΓΕΛ σχ. έτους 2012-13. Ανακοινώθηκε από τις 5-7-2012

Διδακτέα-εξεταστέα ύλη πανελλαδικών εξετάσεων Γ΄Τάξης  Ημερήσιου ΓΕΛ σχ. έτους 2012-13. Ανακοινώθηκε από τις 5-7-2012

Καθορισμός εξεταστέας– διδακτέας ύλης των Πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ΄ Τάξης Ημερησίων &  Δ΄ Τάξης Εσπερινών ΕΠΑ.Λ. για το σχολικό έτος 2012-2013

Θέματα  Εργαστηρίου

Εγκύκλιος 123033/Γ7/10-10-2012  για τις υποχρεωτικές  εργαστηριακές δραστηριότητες σε Γυμνάσια, ΓΕΛ ΕΠΑΛ, το σχ. έτος 2012-13

Διευκρινίσεις για τις εγκυκλίους επιλογής και αρμοδιoτήτων των Υπευθύνων Σχολικών Εργαστηρίων Πληροφορικής και Εφαρμογών Η/Υ (ΣΕΠΕΗΥ) των Γυμνασίων, Γενικών Λυκείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Σχολικών Εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών (ΣΕΦΕ)  (27-9-2012)

Επιλογή και καθήκοντα Υπευθύνου Σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών  για το σχ έτος 2012-13

Υπογράφηκε η διευθέτηση ωραρίου των εκπαιδευτικών του κλάδου ΠΕ04 ώστε να προσέρχονται στις ενημερώσεις των ΕΚΦΕ και των Σχ. Συμβούλων.  Καλούνται οι κ.κ. Διευθυντές των σχολείων να διευκολύνουν. Πρόταση: να συνεχίσει η εφαρμογή του ίδιου προγράμματος που ίσχυσε τα προηγούμενα και το σχ έτος 2011-12. Για το ΕΚΦΕ Ηλιούπολης ήταν: Τρίτη για τα ΕΠΑΛ, Τετάρτη για τα Γυμνάσια, Πέμπτη για τα Γεν. Λύκεια.

Ωρολόγια Προγράμματα

Το μάθημα της "Ερευνητικής Εργασίας" ή "Ειδικής Θεματικής Δραστηριότητας" , στην καθομιλουμένη του σχολείου "Project",  επεκτείνεται στις επόμενες τάξεις προκαλώντας αλλαγές.

Αλλαγές στα ΩΠ του Γεν. Λυκείου στη Β΄ Τάξη Ημερήσιου  και στη  Β΄  Εσπερινού λόγω εισαγωγής Ερευνητικής Εργασίας (Project) από το 2012-13.  Ενημερωθείτε από το σχετικό ΦΕΚ για ό,τι θα ισχύσει.

Αλλαγές στο ΩΠ των ΕΠΑΛ στη Β΄ Τάξη Ημερήσιου και στη Γ΄ Τάξη Εσπερινού λόγω εισαγωγής της Ειδικής Θεματικής Δραστηριότητας (Project) από το  2012-13

Ανακοίνωση των βάσεων στις σχολές.. Έμμεσα  προσδιορισμό της σχολής που εισάγεται ο υποψήφιος.  Συγχαρητήρια σε όσους πέτυχαν το στόχο τους. Στους υπόλοιπους συμβουλές για ψύχραιμη σκέψη και επιλογές με διορατικότητα.  Παιδιά μην εγκαταλείπετε τα όνειρά σας. Μετά από 3-5 χρόνια θα έρθουν τα δύσκολα.  Μετά το πτυχίο η κατάσταση θα είναι πολύ πιο δύσκολη και η προσπάθεια δεν θα αντέχεται όταν έχουμε προδώσει τα όνειρά μας.  (26 Αυγούστου 2012)

Σχολικό έτος 2011-2012

Το 32ο  ΒΚ ολοκλήρωσε το έργο του. Ευχαριστίες σε όσους βοήθησαν στην επιτυχία της αποστολής του. Φωτογραφικές αναμνήσεις μιας δύσκολης προσπάθειας (με τη συναίνεση των εικονιζόμενων)

Ευχές για το καλοκαίρι. (23 Ιουνίου2012)   

 Για να ενισχυθεί ο προβληματισμός για τα θέματα και τις εξετάσεις. Δείτε και μελετείστε τα Θέματα - Λύσεις Παγκύπριων Εξετάσεων Μαΐου - Ιουνίου 2012  Επίσης το θεσμικό πλαίσιο, την εξεταστέα ύλη και παραδείγματα προηγούμενων ετών (10-6-2012)

Με αφορμή τις αντιπαραθέσεις για το ερώτημα Γ4 στη Φυσική Θετικής Τεχνολογικής Κατεύθυνσης. 4 διαφορετικές θεωρήσεις, μια πρόταση και μια απορία. (27-5-2012)

 Επείγον Νέο Π.Δ για την αξιολόγηση στην Α Λυκείου και στα Γυμνάσια όπου εφαρμόζονται τα νέα πιλοτικά προγράμματα. σπουδών. Δεν αλλάζει κάτι σε αυτά που αναφέραμε στις συναντήσεις μας για το σχεδιασμό των διαγωνισμάτων. ( 9 Μαΐου 2012)

Πυροβολείστε τη μονοτονία της ασκησεολαγνείας στο κεφάλαιο της διατήρησης της ορμής  με το όπλο του Γκάους. (Gauss Magnetic gun)Περισσότερα εδώ

Επίκειται η εργαστηριακή άσκηση για το βρασμό και την αλλαγή κατάστασης στη Β΄ Γυμνασίου.  Προβληματισμοί και προτάσεις για τις εννοιολογικές δυσκολίες της ενότητας και την αξιοποίηση της εργαστηριακής εμπειρίας. Η εισήγηση στην επιμορφωτική συνάντηση την Τετάρτη 14-3-2012 και το φύλλο εργασίας του ΕΚΦΕ Ηλιούπολης

Διδασκαλία του κεφαλαίου της Κινηματικής του στερεού σώματος στη Γ Λυκείου.   Προτάσεις για τη διδακτική αξιοποίηση ενός βίντεο για να γίνει κατασκευή (δεξιότητες στο σχεδιασμό την επιλογή υλικών,  τη ρύθμιση τεχνικών παραμέτρων, κλπ)  άσκηση σε διαδικασίες παρατήρησης, εξήγησης, πρόβλεψης,  μοντελοποίησης  και θεωρητικής μελέτης, ελέγχου με κατασκευή, κλπ. Για το ίδιο το τέχνημα  (κατασκευή, υλικά, κλπ) ή δυσκολίες στην κατασκευή του  απευθυνθείτε στο ΕΚΦΕ Ηλιούπολης. (8-3-2012)

Μια ευχάριστη συνεργασία στο πλαίσιο του σεμιναρίου για τις διακρατικές συνεργασίες στο πλαίσιο της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης.  Θέμα οι "Διαφυλικές Σχέσεις".

Η στρατηγική των 5Ε (Επικοινωνώντας, Ενθαρρύνοντας, Ενισχύοντας, Επιβραβεύοντας, Εντάσσοντας)  στο πλαίσιο της Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης Εισήγηση στη Διημερίδα του ΥΠΔΒΜΘ   (7-3-2012)

8 Μαρτίου 2012 Παγκόσμια ημέρα προς τιμή της Γυναίκας.  Ίσως προλαβαίνουμε να οργανώσουμε κάτι. Περισσότερα εδώ ( 4-3-2012)

No Child left behind  !  Μια σημαντική πολιτική -εκπαιδευτική επιλογή που επιχειρήθηκε στις ΗΠΑ άρχισε να δείχνει τις αδυναμίες και το πόσο υπολείπεται των προσδοκιών που γέννησε.  Σε συνδυασμό με τις αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, όπως αναδείχθηκαν στο Project 2016  και τα σχετικά benchmarks επηρέασαν τις επιλογές αλλά και το θεωρητικό προβληματισμό σχετικά με το σχεδιασμό Αναλυτικών Προγραμμάτων.   Το σημαντικό είναι ότι σε έρευνα της NSTA καταγράφονται περισσότερα αρνητικά από θετικά επιτεύγματα.  Δεν παραβλέπω  ότι στις ΗΠΑ  τρέχουν προεκλογικές εκστρατείες και ότι μια οικονομική κρίση  έτρεχε παράλληλα με  την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. ..... (29-2-2012)

Η πιλοτική Εφαρμογή νέων Προγραμμάτων Σπουδών στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση της Ελλάδας βρίσκεται σε εξέλιξη. Το πλαίσιο και τα ολοκληρωμένα τμήματα βρίσκονται, ανηρτημένα στο ΥΠΔΒΜΘ.  Αξίζει να ενημερωθούμε, να προβληματιστούμε, να τα συζητήσουμε. Τα αντίστοιχα της Κύπρου που άρχισαν να εφαρμόζονται είναι μια ακόμα πηγή πληροφοριών για συγκρίσεις.  Το πρόγραμμα 2061 των ΗΠΑ επηρέασε σημαντικά τις εξελίξεις για περισσότερο από 20 χρόνια Βρίσκεται υπό αναθεώρηση και οι αλλαγές έχουν σημασία.  Η αναθεωρητική πρόταση έχει τεθεί σε συζήτηση.  Κάτι που θα μας ξενίσει είναι οι βασικοί άξονες οργάνωσης του περιεχομένου και της σκοποθεσίας, η λιτότητα στο περιεχόμενο που αναπτύσσεται γύρω από  κεντρικές έννοιες και η αναβάθμιση της σχέσης με την τεχνολογία, το περιβάλλον και την κοινωνία. (12-2-2012)

Έκρηξη κοινωνικών προβλημάτων, νεοάστεγοι... Μια φωτό που αναρτήθηκε με ένα άστεγο και το σκύλο του μου θύμισε ένα κολάζ από φωτογραφίες που είχα συνθέσει το Μάρτιο του 2010  επηρεασμένος από την κατάσταση στις ΗΠΑ, την Αγγλία, το Παρίσι και αλλού. Τελικά ποιοι θα είναι οι πιστότεροι φίλοι του ανθρώπου;   Και ένα βίντεο για την αξία της αλληλεγγύης.   Μπορείτε να αποτανθείτε στην ΜΚΟ της Εκκλησίας της Ελλάδος, Κέντρο Υποδοχής και αλληλεγγύης Δήμου Αθηναίων,   Γιατροί του κόσμου Ανταλλακτική Οικονομία , στην Κοινωνική Υπηρεσία των Δήμων, στις Εκκλησίες, ή να να αναζητήσετε τρόπους στο διαδίκτυο. (18-1-2012)

Καταλήψεις στα σχολεία, άρνηση, αποχή, βανδαλισμοί, ..... Πολλά θα ακούσουμε και θα  δούμε. Θα προβληματιστούμε και θα τοποθετηθούμε στο σύλλογο, στην παρέα, στους γονείς.   Έχουμε εμπειρίες, λογική, ιδεολογικό προσανατολισμό.... Ίσως, πρέπει να στοχαστούμε και να μελετήσουμε.   Θα το επαναλάβω όπως ακριβώς το έγραψα και τα προηγούμενα χρόνια.  Όταν οι μαθητές ξεπερνούν τα όρια  θυμάμαι το βιβλίο  του A.S. Neill "ελευθερία όχι αναρχία".  Οι διαφορετικοί κώδικες μεταξύ της νέας γενιάς και της εκπαίδευσης μπορεί να εξηγήσουν πολλά από τα φαινόμενα που παρατηρούμε. (B. Bernstein: Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος).
 Εκπαίδευση στην υπακοή  ή στην ελευθερία.; Πώς αντιδρούν οι ελεύθεροι και πώς οι καταπιεσμένοι;   Στη σκέψη μου έρχεται το κείμενο του Β. Russell: "Είναι καλό να κάνουμε τους μαθητές μας να αισθάνονται ότι η εκπαίδευση τους εφοδιάζει με τις δυνατότητες ν' αντιμετωπίζουν τα ζητήματα που συνεγείρουν τον κόσμο, τους δίνει την αίσθηση ότι η σχολική διδασκαλία δεν έχει πάρει διαζύγιο από τον πραγματικό κόσμο. Αλλά ποτέ δεν θα πρόβαλα τις απόψεις μου πάνω στους μαθητές. Μόνο θα τους έθετα μπροστά στο ιδεώδες μιας επιστημονικής στάσης σε πρακτικά ζητήματα......"  ( B. Russell: Η εκπαίδευση του παιδιού, σελ. 198) " ( Οκτώβριος 2011)

 Κάποιες ιδέες για ελκυστικές αφετηρίες ή για ενίσχυση της σχέσης της σχολικής επιστήμης με τον κόσμο όπως παρουσιάζεται στα ΜΜΕ.  Και προτάσεις για ερευνητικές εργασίες, αν και οι ειδικοί θα σας πουν περισσότερα και καλύτερα .

 Διαγνωστική αξιολόγηση. Μια χρήσιμη διαδικασία που δυστυχώς περιορίζεται μόνο στο Λύκειο και στην Α Τάξη.  Ο νόμος το απαιτεί και το υλικό που θα σας βοηθήσει για να συλλαβετε   το νόημα  και το ζητούμενο παρατίθεται εδώ    (19-9-2011)

Οδηγός επιμορφωτή και επιμορφούμενου για τις τις συνθετικές εργασίες, το βιβλίο του εκπαιδευτικού για τις συνθετικές εργασίες (θεωρητικά κείμενα, οδηγίες, παραδείγματα)  από τον ΟΕΠΕΚ.   Το βιβλίο αναλυμένο με σελιδοδείκτες (bookmarks)  που διευκολύνουν την αναζήτηση στα περιεχόμενα το έχω αναρτήσει στη σελίδα του ΕΚΦΕ Ηλιούπολης.  Οδηγίες για τις διαδικασίες εφαρμογής των διαδικασιών του νέου μαθήματος "Ερευνητικές Εργασίες". Υλικό, επιπλέον κείμενα ,  οδηγίες και ιδέες για σχέδια έρευνας από τη συλλογή που δημιούργησε ο εκλεκτός συνάδελφος κ.  Γ. Παναγιωτακόπουλος. (9-9-2011)

 Σχ. Έτος 2010-2011
Εισήγηση  στο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Αττικής για την παιδαγωγική λειτουργία του Διευθυντή στο σχολείο.  Κάποιοι ζήτησαν διευκόλυνση στην αναζήτηση παλαιότερων προτάσεων. Ακολουθούν
Με αφορμή την αγωνία, την κούραση ή και την πίκρα συναδέλφων για τις δυσκολίες της εκπαιδευτικής καθημερινότητας. Αναζήτησα, μελέτησα  διάλεξα και τολμώ να προτείνω. 
Τα  20 χαρακτηριστικά του δασκάλου που εκτιμούν οι μαθητές.
10 συμβουλές για να  βελτιωθείτε ως δάσκαλοι.
30 Ενέργειες που μπορείτε να κάνετε πριν  αποβάλετε κάποιον από την σχολική τάξη. 
Βιβλιογραφία για τη διαχείριση της σχολικής τάξης. 

Οι περισσότεροι έφηβοι πειραματίζονται αλλά ρισκάρουν λίγο. Κάποιοι όμως μπαίνουν σε "κατάσταση ρίσκου". Ας τους προσέξουμε, γιατί μπορεί να ριψοκινδυνεύσουν... Περισσότερα στην εισήγηση "Έφηβοι σε ρίσκο. Ό παιδαγωγικός ρόλος του Διευθυντή και του Συλλόγου διδασκόντων"  

Στο δρόμο για τις ενδοσχολικές , Πανελλαδικές κλπ εξετάσεις. Ψυχραιμία, νηφαλιότητα και αισιοδοξία. 

Ευχές για το Πάσχα. Προς όλους και ιδιαιτέρα τους μαθητές της Γ Τάξης που θα λάβουν μέρος στις εξετάσεις πανελλαδικού επιπέδου.

Υλικό και προτάσεις για τις Φυσικές Επιστήμες στο Δημοτικό. Σε Συνεργασία με το ΕΚΦΕ Ηλιούπολης και συναδέλφους Σχολικούς Συμβούλους της Πρωτοβάθμιας.

14 Μαρτίου. Εκρήξεις σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από πυρηνική στην Ιαπωνία.  Τα ΜΜΕ προκαλούν τις γνώσεις μας για τους σταθμούς πυρηνικής ενέργειας και τη ραδιενέργεια. Μου θυμίζουν τον αναλφαβητισμό της εποχής του Τσερνομπιλ σχετικά με τα ίδια θέματα. Ας ενημερώσουμε και όχι μόνο στη Γ Λυκείου όπου διδάσκεται το σχετικό κεφάλαιο.  Η Διεύθυνση της Διεθνούς Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας.  Μια διεύθυνση με χρήσιμες πληροφορίες    Μια προσομοίωση με πλούσια γραφικά. Ένα "παιχνίδι" για τη λειτουργία του αντιδραστήρα   Για την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία γενικά. Για τη ραδιενέργεια πληροφορίες από το ΣΕΜΦΕ του ΕΜΠ   Για την επίδραση που έχουν οι  ιοντίζουσες ακτινοβολίες επίσης από το ΣΕΜΦΕ

 8 Μαρτίου Παγκόσμια ημέρα προς τιμή των γυναικών. Εκτός από την Μ Κιουρί, υπάρχουν πολλές . Ας δοκιμάσουμε να κλονίσουμε το καθιερωμένο πρότυπο χρόνων (5-3-2011)

 Δ΄Κύκλος Ομιλιών «Χημεία - η ζωή μας, το μέλλον μας Ένα αφιέρωμα στο διεθνές έτος Χημείας»   Για ερευνητές Εκπαιδευτικούς και Μαθητές. 1 Φεβρουαρίου - 31 Μαρτίου 2011   Στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών  Βασιλέως Κωνσταντίνου 48, 116 35, Αθήνα - Τηλ.: 210.72.73.700

Σάββατο 26 Φεβρουαρίου 2011, Πύργος Παιδαγωγικής Σχολής Α.Π.Θ.,   Ημερίδα με θέμα: “Αναλυτικά Προγράμματα Φυσικών Επιστημών για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση”.

Η λίγο παλιότερη συζήτηση για τη μονάδα μάζας στο SI επανήλθε στα ελληνικά ΜΜΕ.  Ευκαιρίας δοθείσης, ας συζητήσουμε για την εξέλιξη στην επιστήμη, ακόμα και για αυτά που θεωρούμε τελειωμένα. Αν είναι τόσο δύσκολο να συμφωνήσουμε και να "κλείσουμε"  ένα απλό θέμα όπως η μέτρηση του μήκους, σκεφθείτε πόσο δύσκολο είναι να συμφωνήσουμε σε θέματα  "μέτρησης" ανθρώπινων επιτευγμάτων, ατομικών ή συλλογικών. Αλλά δεν πάψαμε να μετράμε... (24-1-2011)

Στη σελίδα του ΕΚΦΕ Ηλιούπολης, αναρτήσαμε σχέδιο μαθήματος για την εισαγωγή στο κεφάλαιο της Πίεσης της Β Γυμνασίου.  Έντιμος πειραματισμός, αποτελέσματα και σχόλια πάντα ευπρόσδεκτα. (20-1-2011)

Σας προσκαλώ να συμμετέχετε στις ιστοδιαλέξεις (webminars)  για το δύσκολο πρόβλημα της αξιολόγησης των μαθητών. Λεπτομέρειες των διαλέξεων  και τεχνικές υποδείξεις στη  διεύθυνση της ΔΦΕ ( Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες)

Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού  PISA – THE OECD PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT  για το 2009. Μπορείτε να βρείτε πολλές πληροφορίες και αποτελέσματα στη αντίστοιχη διεύθυνση  Στο Εθνικό Κέντρο Εκπαιδευτικής Στατιστικής των ΗΠΑ θα βρείτε διαθέσιμα πολλά στοιχεία με αναφορά στη θέση των ΗΠΑ στη διεθνή κατάταξη.  Από εκεί απέκοψα και παρουσιάζω 3 πίνακες για την εξέλιξη της επίδοσης των Ελλήνων 15χρονων δείτε τους εδώ. Επειδή η αποσπασματική μελέτη μιας τόσο μεγάλης έρευνας μπορεί να οδηγήσει σε επισφαλή συμπεράσματα προτείνω τη μελέτη της  έρευνας.

 5 Δεκεμβρίου Παγκόσμια ημέρα για το AIDS.  Ας διαθέσουμε λίγο από τον πολύτιμο διδακτικό χρόνο για κάτι πιο πολύτιμο τη ζωή.   Πηγές πληροφόρησης  από την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας

  Καταλήψεις στα σχολεία, άρνηση, αποχή..... Πολλά θα ακούσουμε και θα  δούμε.  Ίσως πρέπει να στοχαστούμε και να μελετήσουμε.
Θα το επαναλάβω όπως ακριβώς το έγραψα και τα προηγούμενα χρόνια.  Όταν οι μαθητές ξεπερνούν τα όρια  θυμάμαι το βιβλίο  του A.S. Neill "ελευθερία όχι αναρχία".  Οι διαφορετικοί κώδικες μεταξύ της νέας γενιάς και της εκπαίδευσης μπορεί να εξηγήσουν πολλά από τα φαινόμενα που παρατηρούμε. ( B. Bernstein: Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος.   Εκπαίδευση στην υπακοή  ή στην ελευθερία.;  Στη σκέψη μου έρχεται το κείμενο του Β. Russell: "Είναι καλό να κάνουμε τους μαθητές μας να αισθάνονται ότι η εκπαίδευση τους εφοδιάζει με τις δυνατότητες ν' αντιμετωπίζουν τα ζητήματα που συνεγείρουν τον κόσμο, τους δίνει την αίσθηση ότι η σχολική διδασκαλία δεν έχει πάρει διαζύγιο από τον πραγματικό κόσμο. Αλλά ποτέ δεν θα πρόβαλα τις απόψεις μου πάνω στους μαθητές. Μόνο θα τους έθετα μπροστά στο ιδεώδες μιας επιστημονικής στάσης σε πρακτικά ζητήματα......"  ( B. Russell: Η εκπαίδευση του παιδιού, σελ. 198) "

Έναρξη λειτουργίας της πύλης του "Ψηφιακού σχολείου" από το ΥπΔΒΜΘ. Αξίζει να το γνωρίσουμε (9-10-2010)

 Στις 5 Οκτωβρίου εορτάζεται η παγκόσμια ημέρα των εκπαιδευτικών. Η UNESCO διακηρύσσει: "Η ανάκαμψη αρχίζει με τους δασκάλους"  (Recovery begin with teachers)  Και το σύνθημα λέει πολλά.. Περισσότερα.... (29-10-2010)

Μικρή συμβολή στην αναζήτηση χαρτών και προτάσεων διδασκαλίας της Γεωλογίας-Γεωγραφίας στο Γυμνάσιο με το λογισμικό των netbooks, διαδραστικούς πίνακες όπου υπάρχουν, κλπ. Ολοκληρωμένες προτάσεις από την Εκπαιδευτική Πύλη του (ΥπΔΒΜΘ. Ο δικτυακός τόπος "e-γεωγραφία" παράρτημα του εκπαιδευτικού κόμβου Ελληνική Πύλη Παιδείας μας επιτρέπει να τυπώσουμε και αν χρησιμοποιήσουμε χάρτες.    (29-10-2010)

Διαγνωστική αξιολόγηση για την Α Λυκείου και όχι μόνο. Υποχρεωτική για την Α Λυκείου αλλά προαιρετική για τις άλλες τάξεις ή τα διάφορα μαθήματα.  Θεωρητικό κείμενο και προτάσεις από το ΚΕΕ.

 Διδακτέα -εξεταστέα  Γ΄ Ημερήσιου  Λυκείου και Διδακτέα -εξεταστέα Δ΄ Εσπερινού  Λυκείου  Μικρή αλλαγή στη Φυσική Γενικής παιδείας.

 Ο προγραμματισμός είναι σημαντικός  παράγοντας βελτίωσης της ποιότητας του διδακτικού έργου. Συζητώντας καταθέτω τις απόψεις μου στο ερώτημα: Γιατί να προγραμματίσω τη διδασκαλία μου;   Θα ακολουθήσουν προτάσεις όταν λάβουμε τις οδηγίες από το Π.Ι. και το Υπ.Δ.Β.Μ.Θ.

 Σε ένα σχολείο της περιοχής του Cambridge  το είδα στον τοίχο  και το φωτογράφησα. Αξίζει να στοχαστούμε για το μήνυμα που εκπέμπει. 

Συγχαρητήρια τους επιτυχόντες μαθητές μας. Καλές σπουδές. Για τους άλλους δύναμη για να συνεχίσουν την προσπάθεια από όποιο δρόμο επιλέξουν. Σε όσους φοιτούν "καλή χρονιά".  Στους συναδέλφους που επέλεξαν τη  συνταξιοδότηση εύχομαι υγεία και σχέδια για μια καινούργια αρχή.  Για εμάς τους υπόλοιπους  δύναμη για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες. .

Καλή αρχή. Μια καλύτερη σχολική χρονιά παρά τις δυσκολίες. Επιτυχία στις ατομικές και συλλογικές μας προσπάθειες. Με τις τρεις φωτογραφίες της κεφαλίδας επιχειρώ να δείξω τη διστακτικότητα και την επιφύλαξη των  παιδιών, την κούραση τους και το γύρισμα της πλάτης, την άρνηση και τη φυγή, αν και όταν το ευνοηθεί από τις συνθήκες.

 
Παλαιότερα

Σε 15 μέρες   πανελλαδικές, ενδοσχολικές, απολυτήριες, προαγωγικές.....

Μεγαλοβδόμαδο, Πάσχα σε δύσκολους καιρούς.  Καταφυγή στους ποιητές για να αρθρώσω τις ευχές μου.

25η Μαρτίου. Για το  Ρήγα όλοι κάτι ξέρουμε. Τι ξέρουμε όμως για τον Κούμα, τον Δάρβαρι, τον Βαρδάλαχο, τον Βούλγαρη και τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών την περίοδο πριν από την επανάσταση του 1821; Για τον Ελληνικό διαφωτισμό; Ευκαιρία να το συζητήσουμε με τους μαθητές μας. Να κάνουμε μια διαθεματική δραστηριότητα που να εμπλέκει την επιστημονική γνώση της εποχής εκείνης και την εξέλιξή της, τη γλώσσα που είναι γραμμένα τα κείμενα του Ρήγα και των άλλων συγγραφέων, τον τόπο έκδοσης των σχετικών βιβλίων, τον τόπο όπου σπούδασαν επιστήμες οι συγγραφείς, την επιστήμη που γνώριζαν, κλπ. Περισσότερα για διευθύνσεις υλικού και δραστηριότητες....

8 Μαρτίου Ημέρα που ορίστηκε για να αναδειχθούν θέματα ισότητα των φύλων και στερεότυπων που πρέπει να αλλάξουν. Μια ευκαιρία για να αναθεωρήσουμε το στερεότυπο  που θεωρεί την πρόοδο της επιστημονικής γνώσης ανδρική υπόθεση.. Περισσότερα για υλικό και προτάσεις

Υλικό και προτάσεις για την  αλλαγή των πρακτικών αξιολόγησης ώστε να αξιολογείται η διαδικαστική γνώση στο μάθημα της γεωγραφίας.. Υλικό από τα σεμινάρια που έγιναν στο ΕΚΦΕ Ηλιούπολης .

Συμβολή σε ένα διάλογο για τη διδακτέα ύλη της Φυσικής με τα νέα βιβλία στο Γυμνάσιο.

Η διδασκαλία της Γεωγραφίας στο Γυμνάσιο με τη χρήση του νέου εκπαιδευτικού υλικού ( έντυπου και ψηφιακού) μας προβληματίζει. Διαπιστώσεις, σκέψεις και προτάσεις από τα σεμινάρια που προηγήθηκαν. Φιλοξενούνται στον Ιστότοπο του ΕΚΦΕ Ηλιούπολης  Έπεται συνέχεια.... 

Νέο έτος, νέα αρχή, ξεκίνημα... καλή επιτυχία στα σχέδια όλων...

Εκτός από τις πιο θερμές και ειλικρινείς ευχές μου  για τα Χριστούγεννα και το νέο έτος,  μια χρήσιμη ενημέρωση για τις επιστημονικές εξελίξεις. Οι 10 σημαντικότερες επιστημονικές ανακαλύψεις του 2009, σύμφωνα με την κατάταξη του TIME. Τα μαγνητικά μονόπολα, το νερό στη σελήνη, ο πρόγονος Ardi , η επαναλειτουργία του LHC στο CERN,....

Επειδή η σχολική εκδοχή της επιστήμης μπορεί να  συσχετιστεί με την επικαιρότητα και να δώσει το μήνυμα της διαρκούς  αναζήτησης και της ανάγκης για επαρκή επιστημονικό αλφαβητισμό. Στην Ελευθεροτυπία την 27-11-2009 δημοσιεύτηκε άρθρο για την επιτυχία του καθηγητή του Παν Κρήτης κ. Ι. Κομίνη σχετικά με την εκδήλωση κβαντικής συμπεριφοράς σε βιομόρια  και την ερμηνεία του προσανατολισμού των αποδημητικών πτηνών.  Ας το αξιοποιήσουμε στη διδασκαλία μας.

 1 Δεκεμβρίου παγκόσμια ημέρα για το AIDS. Πηγές πληροφόρησης και υλικό από την  οργάνωση UNAIDS  Διαδραστικός χάρτης εξάπλωσης

 Το πείραμα στο CERN άρχισε πάλι. Όμορφες φωτογραφίες από το BBC

 

Η γρίπη Α(Η1Ν1) είναι εδώ. Να πάρουμε τα μέτρα μας και να ενημερωθούμε..  ...  Ενημέρωση από το  ΥΠΕΠΘ,... από το  ΚΕΕΛΠΝΟ...Από την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας.  
ΚΕΕΛΠΝΟ Πληροφορίες για τη Νέα Γρίπη στον 4ψήφιο αριθμό κλήσης 1135
ΥΠΕΠΘ γραμμή πληροφοριών 1550 

Ο καιρός των τεστ και των ωριαίων στο Γυμνάσιο. Προσοχή στα πρωτάκια! Να ενημερωθούν για  το νέο τρόπο αξιολόγησης και τις απαιτήσεις του.  Να προφυλαχθούμε από τις αστοχίες, τα λάθη και την αναποτελεσματική  εξετασιοφοβία. Τα βιβλία στο Γυμνάσιο άλλαξαν. Ο νόμος για την αξιολόγηση στο Γυμνάσιο παραμένει ο ίδιος. Τα θέματα στις εξετάσεις πώς πρέπει να είναι;  Ένα πλαίσιο σκέψης  για την αξιολόγηση  στο Γυμνάσιο και παραδείγματα  στο CD που θα διατίθεται δωρεάν από το Γρ. Σχ. Συμβούλων της Α. Αθήνας ή το ΕΚΦΕ Ηλιούπολης.
Η Εκπαιδευτική Τηλεόραση στην εποχή του Διαδικτύου. Ας την επισκεφτούμε.

Παγκόσμια ημέρα προς τιμήν των εκπαιδευτικών  (World Teachers’ Day, October 5, 2009)  Ας τη θυμηθούμε γιατί εκφράζει κάποιο όραμα για μας και το ρόλο μας. Που μάλλον ξεχάστηκε λόγω της επικαιρότητας.

Interactive Simulations από το Πανεπιστήμιο του Colorado Πρόκειται για μια μεγάλη συλλογή διαδραστικών προσομοιώσεων για Φυσική Χημεία, κλπ, τιμημένη με βραβεία και διακρίσεις. Πολλές από τις προσομοιώσεις  είναι μεταφρασμένες και στα Ελληνικά. Αναζητείστε τη λέξη Translated Sims

Το ψηφιακό υλικό για τους υπολογιστές των μαθητών της Α΄ Γυμνασίου μπορείτε να το κατεβάσετε από τις "Ψηφιακές Ενισχύσεις". απαιτείται γρήγορη σύνδεση και υπομονή.

Αρχή του σχολικού έτους.  Ευχές για υγεία, ομαλή σχολική ζωή και αποδοτικές διδασκαλίες.  Ας θυμηθούμε τα λόγια του Αϊνστάιν:   Η διδασκαλία πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε αυτό που παράγεται να θεωρείται πολύτιμο δώρο και όχι  σκληρή υποχρέωση. Ένα πείραμα που ενεργοποιεί τη σκέψη αξίζει από μόνο του περισσότερο από ότι είκοσι τύποι που βγήκαν απ’ το μυαλό μας. 

 Η εκπαίδευση έχει αλλάξει.  Η εκπαίδευση στις μη τυπικές μορφές της ( δηλ. το κάθε είδους σχολείο) έχει βρει γόνιμο έδαφος στο περιβάλλον του www.  δύο διευθύνσεις που θα σας αρέσουν: YouTubeEdu και Academic earth.

 

Περσινά, αλλά όχι ξινά ....

Μια σκέψη για τη σύνταξη του μηχανογραφικού: Εκτός από τη σκοπιμότητα της επαγγελματικής αποκατάστασης υπάρχουν τα ενδιαφέροντα, τα όνειρα,  οι φιλοδοξίες σας, το θέλω σας... Μην τα θυσιάσετε εύκολα... Τριάντα τόσα χρόνια αδιάφορης  κακοπληρωμένης εργασίας είναι αβάσταχτα.

Το καλοκαίρι είναι ευκαιρία για διάβασμα βιβλίων εκτός των σχολικών και των σχετικών βοηθημάτων. Διανύουμε το έτος προς τιμήν του Δαρβίνου. Ευκαιρία να ενημερωθούμε από την πληθώρα των σχετικών εκδόσεων.  Περισσότερα στη στήλη βιβλιοπωλεία.

Ψυχραιμία παιδιά . Εξετάσεις είναι θα περάσουν!!  Επειδή δεν αγχώνονται μόνο οι μαθητές, αντιμετωπίστε τις δυσκολίες της με  χιούμορ. Διασκεδάστε με το χιούμορ του Glasbergen.  Δείτε τις γελοιογραφίες του στη διεύθυνση http://www.borg.com/~rjgtoons/edu.html

Για το στρες και τις επικίνδυνες συμπεριφορές των εφήβων συμβουλευθείτε τη σχετική ιστοσελίδα του Παν. Ιωαννίνων.  stress.gr

Ας  προετοιμαστούμε  για την 8η Μαρτίου:  "Ημέρα προς τιμήν της γυναίκας". Μας δίνεται η ευκαιρία να σχεδιάσουμε διδακτικές - διαθεματικές παρεμβάσεις και να ανατρέψουμε ή να αμφισβητήσουμε ένα στερεότυπο που είναι αρκετά διαδεδομένο: η επιστήμη είναι αντρική δραστηριότητα, τα Νόμπελ της επιστήμης τα παίρνουν άνδρες, κλπ.  Μια επίσκεψη στις προτεινόμενες διευθύνσεις μπορεί να συμβάλει στην αποκατάσταση της αλήθειας. Περισσότερα>>>>> 

Τα παιδιά, και τα δικαιώματά τους, η παιδική ηλικία και η προστασία της,  η εφηβεία και οι δυσκολίες της... Απαιτούν πέρα  από την παιδαγωγική μας γνώση και ευαισθησία, την νομική υποστήριξη. Ο συνήγορος του παιδιού έχει πληροφόρηση και λύσεις..

 Ο απολογισμός της επιστήμης τη χρονιά που πέρασε

Επίκειται ο νέος διαγωνισμός PISA. Τι ζητάει ο διαγωνισμός του Programme for International Student Assessment (PISA) του ΟΟΣΑ από τους μαθητές και δεν πετυχαίνουν οι δικοί μας;  Μελετείστε  τα θέματα προηγούμενων διαγωνισμών τα οποία αναφέρονται στις Φυσικές Επιστήμες και τα οποία πρόσφατα  στη δημοσιότητα. Είναι μεταφρασμένα και έχουν ενδιαφέρον.   Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα του Διεθνούς Προγράμματος για την Αξιολόγηση των Μαθητών  (Programme for International Student Assessment, PISA) που διενεργεί ο οργανισμός Διεθνούς Οικονομικής Συνεργασίας (Organization for Economic Cooperation and Development OECD) που διενεργήθηκε το 2006. Ενημερωθείτε και εξάγετε τα δικά σας συμπεράσματα απευθείας από την πηγή των πληροφοριών.  Αναζητείστε θέματα "λογικής PISA" στα νέα βιβλία του Γυμνασίου.  Εκτός από το πρόγραμμα PISA υπάρχει και  το Third International Mathematics and Science Study -Repeat που, εκτός από το ότι μας ενδιαφέρουν, έχουν μεταξύ τους διαφορές. Αυτές δείχνουν την αλλαγή στην νοοτροπία περί αξιολόγησης. Περισσότερα ....... 

Την 1η Δεκεμβρίου θα εορταστεί η Παγκόσμια ημέρα για το AIDS. Μπορούμε να οργανώσουμε κάτι και εμείς. Με το δικό μας τρόπο, τον τρόπο της εκπαίδευσης και των λειτουργών της. Να μην τα περιμένουμε όλα από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας. Περισσότερα

Ανακοίνωση των βραβείων Nobel για το τρέχον έτος. Ευκαιρία να αντλήσουμε πληροφορίες για να περάσουμε το μήνυμα, "η επιστήμη δεν έχει τελειώσει, αν και στα βιβλία φαίνεται το αντίθετο". Κάθε βραβείο συνοδεύεται και από εκλαϊκευτικό κείμενο με πολύ καλά γραφικά. Επισκεφθείτε το σχετικό ιστότοπο.

5 Οκτωβρίου Η παγκόσμια ημέρα των εκπαιδευτικών. Ενημερωτικό υλικό, μηνύματα και αφίσα στην Unesco. 

Στο CERN ξεκινάει στις 10 Σεπτεμβρίου ένα μεγάλο και σημαντικό πείραμα. Στόχος του πειράματος το μποζόνιο του Higgs και ότι αυτό σημαίνει για το  Καθιερωμένο Πρότυπο (Standard Model)  για τη θεωρία της μεγάλης έκρηξης (big bag)  Περισσότερα

Λίγο παλαιά αλλά ενδιαφέροντα ..... 

Το χιόνι και το αλάτι. Η κακοκαιρία μας δίνει την ευκαιρία να συζητήσουμε μια διαδεδομένη παρανόηση σχετικά με το αλάτι που σκορπίζεται στους δρόμους όταν χιονίζει ή η θερμοκρασία πέφτει κάτω από το μηδέν. Περισσότερα....στο: http://antoine.frostburg.edu/chem/senese/101/solutions/faq/why-salt-melts-ice.shtmlΕξήγηση με υπολογισμούς της ελεύθερης ενέργειας στο : http://antoine.frostburg.edu/chem/senese/101/solutions/faq/thermo-explanation-of-freezingpoint-depression.shtml  Και άλλες ενώσεις ταπεινώνουν το σημείο πήξης, δες: http://chemistry.about.com/cs/howthingswork/a/aa120703a.htm    Μια εξήγηση στο Scientific American : http://www.sciam.com/askexpert_question.cfm?articleID=00088C7A-9EA5-1FCF-9EA583414B7F0000&catID=3

Ο σεισμός στα Κύθηρα ( 8-1-2006) μου θύμισε την ξεχασμένη Γεωλογία και την σκοπιμότητα της ενημέρωσης (και εκπαίδευσης)  στη σωστή συμπεριφορά στη διάρκεια των σεισμών. Στην σελίδα του Οργανισμού Αντισεισμικής Προστασίας θα βρείτε πλήθος από χρήσιμες πληροφορίες. Επίσης πληροφορίες θα βρείτε στη σελίδα του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου.

Φύλλο EXCEL για τις γραφικές και τους υπολογισμούς στην εργαστηριακή άσκηση της Κινηματικής της Α Λυκείου, από το ΕΚΦΕ Ομόνοιας.  Επίσης  διευθύνσεις με διαδραστικές προσομοιώσεις φαινομένων κινηματικής για την επαύξηση της εποπτείας και της κατανόησης. Περισσότερα 

 Σχέδια για τα πρωτόκολλα δανεισμού οργάνων, προκειμένου να γίνουν όλα τα προτεινόμενα πειράματα Περισσότερα για την εργαστηριακή άσκηση το τρέχον σχολικό έτος στα Θέματα Εργαστηρίου  

  Ένα Ευρωπαϊκό portal για εκπαιδευτικούς και μαθητές Το Xplora αξίζει την επίσκεψή σας. Τα Web experiments διαφέρουν από τα virtual  και από τα animations . Οι υπόλοιπες στήλες, η βιβλιοθήκη, κλπ, θα σας παρακινήσουν να γίνεται μέλος 

 Ο τυφώνας katrina που κατέστρεψε τη Ν. Ορλεάνη στις ΗΠΑ μας δίνει την ευκαιρία να μιλήσουμε για την  επιστήμη και τη μέθοδό της, για τα μοντέλα και την πρόβλεψη, για τη σχέση επιστήμης και κοινωνίας, κλπ. Να αναφερθούμε στη ξεχασμένη για το Ελληνικό  σχολείο  Μετεωρολογία. Διευθύνσεις με υλικό και σχέδια μαθήματος στην στήλη Ο Σχ. Σύμβουλος προτείνει

 Ανεπίκαιρα  αλλά χρήσιμα

  Χρήση του EXCEL για τον υπολογισμό της κλίσης της ευθείας T2-L  και στη συνέχεια του g, στην εργαστηριακή άσκηση της Β΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας . Μια πρόταση του εκλεκτού συναδέλφου κ. Ι. Ραγάζου του 5ου Ε.Λ. Ηλιούπολης. Περισσότερα 

2005 παγκόσμιο Έτος Φυσικής.  Με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη δημοσίευση των δύο βασικών εργασιών, για τη Σχετικότητα και τη Κβαντική, από τον Αϊνστάιν. Περισσότερα 

Η εκπαιδευτική πύλη του ΥΠΕΠΘ άρχισε να λειτουργεί προσφέροντας ποικιλία από άρθρα, προσομοιώσεις  και πολλά άλλα ενδιαφέροντα. Αξίζει να την επισκεφθείτε 

Μία ακόμα: Έχουν εκδοθεί πολλά νέα βοηθήματα αλλά και βιβλία για την Ιστορία και τη Φιλοσοφία της Επιστήμης, για τη Διδακτική, τη διδασκαλία με υπολογιστή, κλπ.  Ενημερωθείτε από τη στήλη Βιβλιογραφική ενημέρωση ή τη στήλη Βιβλιοπωλεία.    

 παλαιότερα  

Οδηγίες εργαστηριακή άσκηση με το εκκρεμές. Περισσότερα στη στήλη: Θέματα εργαστηρίου

Σεισμοί, καταστροφές, τσουνάμι.......Ουδέν κακόν αμιγές καλού! Ευκαιρία να θυμίσουμε σε όλους τους μαθητές βασικά θέματα της "ξεχασμένης Γεωλογίας".  Για να κατανοήσουν το τσουνάμι. Και να μάθουν πως πρέπει να προφυλάσσονται από αυτά που μπορεί να συμβούν και στη χώρα μας. Καλό φωτογραφικό υλικό και προσομοίωση  του φαινομένου στη διεύθυνση: http://marymount.scdsb.edu.on.ca/grassroots/ Quakes&Tsunamis-Diagrams.html. 
Μετά από τα διαγράμματα δείτε και την προσομοίωση  στη διεύθυνση: http://www.pbs.org/wnet/savageearth/animations/tsunami/index.html

Μπορεί η συντρέχουσα αξιολόγηση να συμβάλει στη βελτίωση των γνώσεων των μαθητών και πώς; Ενημερωθείτε για την πρόταση της ομάδας για την μεταρρύθμιση της αξιολόγησης  (Assessment Reform Group, U.K., 2002)  

Τα Διεπιστημονικά Ενιαία Πλαίσια Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ), τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, (ΑΠΣ) και η Ευέλικτη ζώνη (ΕΖ)  για το Γυμνάσιο  τέθηκαν σε διάλογο, (πολύ σωστά) και διατυπώνονται πολλές προτάσεις, θετικές ή αρνητικές. Μικρή συμβολή η εισήγηση στην ημερίδα διάδοσης που έγινε στα Καμένα Βούρλα  στις 9  Μαρτίου του 2002.