Ο Τσακώνικος Χορός, Φίλιππος Μπεκύρος και Ελένη Τσαγγούρη 1995

...Ο τσακώνικος χορός σαν ενιαίο σύνολο, μελωδία, ρυθμός και χορός είναι, ίσως, το μοναδικό αρχαίο ελληνικό δείγμα μουσικής που έφθασε στις μέρες μας. Και έφθασε γιατί είναι ιερός χορός, λατρευτικός χορός. Είναι γνωστό ότι οι λατρευτικές συνήθειες είναι οι μόνες που αντέχουν στο πέρασμα του χρόνου. Στην Ελλάδα επιζούν παρά την επίθεση που δέχτηκαν από την καινούρια πίστη αρκετές λατρευτικές συνήθειες. Όσες η νέα πίστη δεν μπόρεσε να εξαφανίσει είτε τις ενσωμάτωσε στην δική της λατρεία είτε σιωπηρά τις ανέχεται...
Αποσπάσματα από το την μονογραφία που έγραψαν οι Φίλιππος Μπεκύρος και Ελένη Τσαγγούρη το 1995. Το βιβλίο έχει εξαντληθεί και δεν πρόκειται να ξαναντυπωθεί σύντομα. Όσοι ενδιεφέρονται για το θέμα μπορούν να ζητήσουν από τους συγγραφείς αντίτυπο σε pdf μορφή.
Η λατρεία του Απόλλωνα στην αρχαία Κυνουρία είχε πρωτεύουσα σημασία, αφού θα ήταν και ένα στοιχείο εθνικής ταυτότητας για τους κατοίκους της Κυνουρίας. Ο Απόλλωνας εμφανίζεται με δύο κυρίως προσωνυμίες ως Απόλλων Τυρίτας και ως Απόλλων Μαλεάτας (αλλά και ως Πυθαιεύς και Λιθήσιος ).
Στο ιερό του Απόλλωνα Τυρίτα, στην κορυφή του Προφήτη Ηλία Μελάνων αποκαλύφθηκαν τετράγωνος βωμός και αναλημματικός τοίχος του 4ου αι. π.Χ. Η πλειοψηφία των αναθημάτων όμως ανήκει στην αρχαϊκά χρόνια. Σε χάλκινο αγαλμάτιο ταύρου υπάρχει η επιγραφή ΑΠΕΛΟΝ ΚΛΕ, σε χάλκινη λεοντόσχημη πόρπη ΑΠΟΛΟΝΟΣ ΕΜΙ, σε χείλος χάλκινης φιάλης ΑΠΕΛΟΝ ΤΥΡΙΤ[ΑΣ]. Σε αγγείο (λακωνική κύλικα) είχε χαραχτεί η επιγραφή [ΕΥΓ]ΕΙΤΟΝΙΔΑΣ ΑΝΕΘΕΚΕ ΤΟΙ ΑΠΟΛΟΝΙ ΠΑΡ ΔΟΡΙΕΟΣ ΔΟΡΟΝ.
Από το ίδιο μάλλον ιερό προέρχεται και ένα χάλκινο ανδρικό αγαλμάτιο με επιγραφή ΑΠΕΛΟΝ ΤΥΡΙΤΑΣ. Η μορφή παριστάνεται σε οκλάζουσα στάση, όπως όταν αρμέγουν τα πρόβατα, με ένα δερμάτινο δοχείο κρεμασμένο ανάμεσα στα γόνατα, με την βοήθεια ιμάντων που σχηματίζουν θηλιές.και ένα δισκάριο με χαρακτή επιγραφή στην περιφέρεια ΜΕΛΑΣ Μ΄ΕΝΙΚΕ ΠΥΘΑΙΕΙ ...
 Η λατρεία στο ιερό του Τυρίτα άρχισε τον 8ο αι. π.Χ. και ήταν πιο έντονη τον 7ο, 6ο και 5ο αι. π.Χ. με μια αναλαμπή τον 4ο αιώνα. Ο Τυρίτας ήταν πιθανότατα μια παλαιά τοπική θεότητα που βοηθούσε στην παραγωγή γάλακτος και τυριού , αλλά στο πέρασμα του χρόνου ταυτίστηκε με τον Απόλλωνα κρατώντας το παλιό όνομα ως επίθετο. Το ιερό του γνώρισε την πιο μεγάλη ακμή απ΄ όλα τα ιερά της περιοχής στην αρχαϊκή περίοδο ίσως και εξαιτίας της κεντρικής θέσης του στην Κυνουρία.
Το ιερό του Απόλλωνα Μαλεάτα βρισκόταν στο Δ.ΒΔ. άκρο του Κοσμά, όπου σήμερα βρίσκεται ο Προφήτης Ηλίας. Ανάμεσα στο πλήθος των ευρημάτων, ξεχωρίζουν ένα χάλκινο αγαλμάτιο πολεμιστή με την επιγραφή ΧΑΡΙΛΟΣ ΑΝΕΘΕΚΕ ΤΟΙ ΜΑΛΕΑΤΑΙ
tsakon002001.gif
Home

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Μια από τις καλύτερες παρουσιάσεις του Τσακώνικου Χορού στα Πέρα Μέλανα από την Μηλιώ Κουνιά, εκδότρια της εφημερίδας "Κυνουρία"